Hírarchívum (2003. és 2002.)
A könnyebb elérhetőség miatt az alábbi web
címeken is elérhető a honlapunk:
http://www.feltalalo.adatbank.hu.feltalalo.adatbank.hu http://www.talalmany.adatbank.hu, http://mafe.adatbank.hu
http://feltalalo.inf.hu http://talalmany.inf.hu http://mafe.inf.hu http://mafe.kh.hu
http://mafe.kht.hu
Egyesületi belföldi hírei voltak 2003-ban |
2003. 11. 24. Török József, a MAFE egyik alapító tagja 83 éves korában elhunyt. |
2003. 11.
07.
Az Arany János Közalapítvány a Magyar Tudomány Napján, november 3-án dr. Szántay Csaba akadémikust, egyesületünk elnökét "A Tudományért" nagydíjjal tüntette ki. A kitüntetéshez gratulálunk! |
2003. 11. 07. Az Országgyűlés elé terjesztett, T/5157. számú, a Kutatási
és Technológiai Innovációs Alapról szóló törvényjavaslatba nem
kerültek be a "találmány"
a "feltalálás" a "szabadalom" szavaink. |
2003. 08. 21. Dr. Bendzsel Miklós MSZH elnök állami kitüntetése |
2003. 07. 21. Hódi István, dr. Greguss Pál elhunyt |
2003. 02. 13.
2003. 01. 10. MAFE a világ leghíresebb feltaláló újságjában INVENTORS' DIGEST a világ legjelentősebb feltaláló magazinja (angol nyelvű) lett a 2003. januári számtól a MAFE hivatalos angol nyelvű kiadványa is! Együttműködési egyezményt kötöttünk a JHM kiadóval, melynek értelmében az Egyesült Államokban készülő folyóirat a jövőben közli a MAFE írásait, tudósításait is angol nyelven. A folyóiratot irodánkból kölcsönözhető, illetve a Magyar Szabadalmi Hivatal könyvtárában olvasható. A 2003. januári szám címlapja 2003. 01. 10. Az év első bejelentése A magyar feltalálás harmadik nagy
korszaka, amelyre jellemző, hogy az Európai Szabadalmi Egyezmény tagjai
vagyunk, elkezdődött. Csorba József: Födőtartó (használati minta bejelentés) |
2003.
01. 28.
A
MAFE felhívást adott ki az EU
csatlakozásunkkal kapcsolatban Ezt a felhívást elküldtük az illetékes állami szerveknek, parlamenti pártoknak és a társadalmi-gazdasági szervezeteknek A felhívásunk
társadalmi fogadtatása (a válaszok a beérkezési sorrendben) |
2003. 01. 28. 2002-ben a "PRO INVENTORE DÍJ" kitüntetettje: Dr. Medgyessy Péter További részletek itt olvashatók 2003.
01. 28. Ráth Tamás ezredest, a HM Technológiai Hivatal főigazgatóját
GENIUS díjjal tüntettük ki. |
2003.
01. 01. Az "Év feltalálója"
és találmánya 2003-ban: Dr. Törőcsik Mihály:
Ivóvíztisztítás
Ebben
az évben külföldön a MAFE által szervezett öt nemzetközi találmányi
kiállításon a legsikeresebb volt dr. Törőcsik Mihály ”Ivóvíztisztítás”
című találmánya, így 2002-ben elnyerte az év találmánya és feltalálója
címet. Tagtársunk egy olyan új adszorbenset talált fel, amely nem csak a
káros fémszennyező anyagokat távolítja el az ivóvízből, hanem a baktériumokat,
közöttük még az igen veszélyes anthraxot is megköti. Módszerét már
üzemi méretben is sikeresen kipróbálták. |
Egyesületi külföldi hírek |
2003. 06. 18. Nemzetközi konferencia Bulgáriában 2003. 05. 17. A lengyel testvérszervezet (SPWiR) kongresszusán
|
Egyesületi belföldi hírei voltak 2002-ben 2002. 11. 06. Gazdasági Versenyképesség Operatív Program A Gazdasági Minisztáriumban elkészítették ezt a tervet, amit az Oktatási Minisztérium Fejlesztési Helyettes Államtitkársága véleményezésre megküldött nekünk. A Gazdasági Versenyképesség Operatív Program itt olvasható. A MAFE az alábbi véleményt küldte el: A
Magyar Feltalálók Egyesületének véleménye Az áttanulmányozott anyag 62 oldala 20 112 szót tartalmaz. Ezek között a fejlesztés 284-szer, az innováció 98-szor, az újítás 4-szer és a szellemi tulajdon kétszer fordul elő. A szöveg nem tartalmazza a „műszaki alkotás” az „alkotás” a „találmány” és a „szabadalom” szavainkat. Egyébként a „Széchenyi terv” 11 164 szava között sem szerepelnek ezek. Fentiekből megállapítottuk, hogy e terv készítői, hasonlóan az előző kormány szakértőihez olyan fogalomrendszert ismernek, amelyből a „műszaki alkotás” az „alkotás” a „találmány” és a „szabadalom” szavaink hiányoznak. Véleményünk szerint a „műszaki alkotás” az „alkotás” a „találmány” és a „szabadalom” fogalmak használata nélkül aligha fog átütő sikert elérni bármilyen jövőt jobbító terv. Most is, mint korábban felajánljuk, hogy szívesen működünk közre egy olyan gazdasági versenyképességi operatív program elkészítésében, amely tartalmazza a versenyképesség legfontosabb kellékeit, éppen hiányzó fogalmakat. Sajnos az előző kormányzat idején, a „Széchényi Terv” kidolgozásakor még csak nem is válaszoltak véleményünkre, nem hogy igényelték volna a terv megalkotásánál segítségünket. Kíváncsian várjuk, hogy most mi fog történni. Egyben biztosak vagyunk. Nélkülünk, alkotók (feltalálók és művészek) nélkül nincs a pályán versenyző, csak fűnyíró, taccsbíró és a 20 112 szót mormoló közönség. De hála Istennek, mi még alkotunk, és a szelek ellenében is versenyben maradunk mindhalálig.
Budapest, 2002. november 6. |
2002. 08. 26. A szellemi tulajdon értékesítése utáni bevétel adózásának módosító javaslata Ezúton ismételten kezdeményezzük az SZJA törvény azon rendelkezéseinek módosítását, amelyek a szellemi tulajdon (szabadalmaztatott találmány, növény- és állatfajta, topográfia, használati minta, ipari minta, védjegy, szerzői mű, szoftver kiadói joga, know-how, stb.) eredeti jogosultja (feltalálója, alkotója) vagyoni értékű jogának átruházása után elért bevételre vonatkoznak. Az
1995. évi CXVII. Törvény szövegéből és az APEH állásfoglalásaiból
megállapítható, hogy a szellemi tulajdon kezelése ellentmondásos (lásd
melléklet). Ennek alapja, hogy a szellemi tulajdont a törvény a fogalmi
meghatározása Az ilyen bevételt a személyi jövedelemadó törvény 39. § (2) bekezdésében foglaltak helytelen szemlélettől vezetve, önálló szellemi tevékenységből származó bevételnek minősítik, és maximum 50 ezer forintnyi adókedvezményt biztosítanak az alkotónak. Ez az összeg irreálisan alacsony, ezért ösztönző hatása nincs. Fentiek véleményünk szerint a nemzetközi jog és a Magyar Alkotmány jogelveivel is ellenesek, és nem szolgálják a közérdeket, ezért javasoljuk az 1995. évi CXVII. törvény alábbi módosításait (javasolt szöveg vastagon szedve). E módosítások a törvény és az állásfoglalások más részeivel nincsenek ellentmondásban (lásd melléklet), egységessé teszik azt. JAVASLAT 3.
§ (31) Vagyoni értékű jog: a szellemi tulajdonnak (szabadalom: 1995. évi XXXIII. törvény; használati minta: 1991. évi XXXVIII. törvény; ipari minta: 1978. évi 28. törvényerejű rendelet; védjegy: 1997. évi XI törvény; szerzői jog: 1999. évi LXXVI. törvény) a külön törvényekben meghatározott jogosultsága, a tartós földhasználat, a földhasználat, a használat, a telki szolgalom, a lakás és a helyiség bérleti joga (ide értve az albérletet), az üdülőhasználati jog, a külföldiek ingatlanhasználati joga. 39.
§ (2) Törölve Indoklás
A jelen adótörvény a szellemi tulajdon tekintetében a Kádár rendszer végnapjainak szemléletét tükrözi még, miszerint az alkotó ember szellemi munkás és nem szellemi tulajdonos! Akkoriban,
a szellemi tulajdon létrehozói, az eredeti jogosultak, a feltalálók
illetve Magyarország 1945 után, egyedül a „szocialista tábor” országai közül, elismerte ugyan a szellemi tulajdonnal kapcsolatosan az egész világon érvényes jogokat, de ez, mint minden más polgári jog, az állam mindenhatósága következtében sajátosan érvényesült. A MAFE 1989-ben éppen azért alakult meg, mert az összevont adózás bevezetésekor a találmányokból származó jövedelmek külön adózását szerettük volna megtartatni. Az utolsó kádári parlament illetékes bizottságai előtt többször is kifejtettük véleményünket, miszerint a találmányok révén elérhető jövedelmeket külön kell adóztatni, mert azok nem munkajövedelmek. Érvelésünket nem fogadták el, kompromisszumos megoldásként, „kárpótlás” gyanánt került az SZJA törvénybe tevékenységi kedvezményként a találmányi díj illetve jogdíj után fizetendő összegből egy rész, amely után nem kellett adót fizetni. Ezt a kedvezményt azóta lefaragták, az infláció következtében értéke ma három tank benzinnek felel meg. E szabályozás kára viszont jelentős, mert a piaci viszonyok kialakulását akadályozza, valamint alkotmányos- és nemzetközi jogellenes állapotot teremt a szellemi tulajdon terén. A
nyolcvanas évek végén a találmányok és művek jogosultja még a
„szocialista szektor” illetve jogutódai voltak. A rendszerváltozás folyamata
1989-et követően felgyorsult. A szellemi tulajdon terén ez abban nyilvánult
meg, hogy a feltalálók illetve az alkotók lettek jogosultjai műveiknek.
A volt szocialista vállalatok, intézmények, egyetemek sorra lemondtak a
szabadalmas jogairól a feltalálók javára. A jelenleg hatályos SZJA törvény a licencia kereskedelem terén abszurd helyzetet teremt, ami gátolja a szellemi tulajdonnal kapcsolatos jogok kereskedelmét, az újdonságok megvalósítását. Ugyanis az eredeti jogosult, tehát az alkotó, ha értékesíti szabadalmi jogát, akkor a bevételt egyéb jövedelemnek kell tekinteni, így általában 40%-os adót kell fizetni. Jelentéktelen adókedvezmény (maximum 50 ezer forint) azonban megilleti, mint szellemi tevékenységet folytatót. A találmányi jog vagy kiadói jog átengedése utáni bevétel adózásánál annyi biztos, hogy a nem eredeti jogosult, azaz nem feltaláló esetén ez a kedvezmény természetesen nem járhat. Az SZJA törvény nem biztosít lehetőséget a jogszerzés és fenntartás költségeinek elismertetésére. Állítjuk, hogy ez az adózási rend a szellemi tulajdon értékesítése esetén üzleteket gátol, alkotókat riaszt, csökkenti más adónemeknél az állam bevételeit. A jelenlegi SZJA törvénynek a szellemi tulajdonra vonatkozó előírásai véleményünk szerint nem felelnek meg a szellemi tulajdonnal kapcsolatban Magyarország által aláírt egy sor nemzetközi egyezménynek (WIPO, TRIPS dokumentumok), az 1991. évi XVIII. törvény szellemének, és egyben alkotmányellenesek is (lásd az Alkotmány 7-9. §; 13. §), mivel sértik a tulajdonformák egyenrangúságának, a vállalkozás szabadságának elvét
Abban a reményben adjuk ezt a javaslatot ismételten át az illetékeseknek, hogy ha elfogadják érvelésünket, akkor a licencia kereskedelmet és az alkotókedvet élénkítő helyzetet teremtenek majd. Budapest, 2002. augusztus 27 Dr. Vedres András főtitkár A javaslat sorsa Ezt a javaslatunkat először 2000. márciusában elküldtük Varga Mihály akkori pénzügyminisztériumi államtitkárnak, a parlamenti pártoknak, és az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának, az APEH elnökének, az MSZH elnökének. Csak ez utóbbi válaszolt, hogy javaslatunkat nem támogatja, a többi címzett még csak választ sem küldött. Az Országgyűlés 2000 és 2001 között javaslatunkat nem tárgyalta. Ezt a javaslatunkat 2002. augusztus 27-én ismételten szétküldtük. Az SZDSZ és az MSZP köszönettel vette, és mérlegelést ígért. Az APEH elnöke, az MSZH elnöke nem támogatta. Az Országgyűlés nem tárgyalta.
|
2002. 03. 13. Jedlik Ányos díjak Bedzsel Miklós az MSZH elnöke 2002. március 11-én az alábbiakat tüntette ki Jedlik Ányos Díjjal:
Honoris Causa Jedlik Ányos díjat kaptak:
A díjazottaknak gratulálunk. |
2002. 01. 21. Nincs "lőterünk", de majd lesz! Több mint egy éve, hogy beadtuk pályázatunkat, a Kincstári Vagyonkezelőhöz, hogy az állam székhelyet adjon egyesületünknek. A Magyar Országgyűlés Társadalmi Szervezetek illetékes 2001. első félévében döntött az állami tulajdonú ingatlanok szétosztásáról. Nagy sokára, 2001 decemberében megérkezett a válasz: pályázatunkat elutasították. A sajtóból bűzlött, hogy "umbulda" volt a döntésnél. Marad számunkra az öröm, hogy nem tartozunk a kedves kliensek közé! Emlékeztetünk arra mindenkit, hogy Csorba József feltaláló tagtársunk 10 000 forintot adott át a Közgyűlésünkön "téglára" a létesítendő székházunkhoz. Ö "kisnyugdíjas" de nagy ember! Itt közzéteszzük pályázatunkat, hogy ítélje meg az internetes közvélemény érdemeltünk volna néhány szobát az Andrássy úton, vagy pedig azoknak dukál ott a hely, akiknek ítéltetett. Az ingyenes ingatlan tulajdonszerzésre benyújtott MAFE pályázat indoklása A Magyar Feltalálók Egyesülete (MAFE) pályázik a Budapest VI. kerület Andrássy út 124 szám alatti (Hrsz.: 28272) állami tulajdonú épületben a földszint 3 és földszint 4 sz. irodák, alagsor 2. sz. raktár tulajdonjogára, a tanácsterem közös használatával.
A MAFE nem rendelkezik annyi tőkével, hogy ingatlant szerezhessen. Bevételeit teljes egészében a feltalálás fellendítésére és a pozitív országreklám ápolására fordítja. Az irodabérlet díjainak fizetése is komoly nehézséget jelent. A MAFE tervezi, hogy méltó, és alkalmas helyen lévő székhelyén, mint például a pályázat tárgyát képező épületben, egy olyan állandó találmányi bemutatót hoz létre, amely kapcsolódik az Internetes, virtuális találmányi kiállításhoz. Ennek, a világon elsőként megvalósítandó kombinált virtuális és valós bemutatónak a legjobb helye lenne éppen a kérdéses épületben (fsz. 3. és 4. sz. helyiség). Növelné Hazánk hírnevét, hozzájárulna a magyar feltalálás fellendítéséhez.
|