2017.
04.
14.
Bevezetés és előzmények
A
használatiminta-oltalom (régi helyesírás szerint használati
mintaoltalom) egy szabadalomféleség, amely, több ponton
különbözik a találmányi szabadalomtól. Elsősorban a
használatiminta-oltalom nem globális oltalmi forma mert kereken 60
országban alkalmazzák. A találmányi szabadalmat, gyakorlatilag a világ
összes országában (200 felett) kiadják, és elismerik.
Ez a jog
kissé eltérő a kiadó államokban, az egységesítés még várat magára. A
külföldre történő kiterjesztésre itt is a találmányi szabadalmakra
vonatkozó szabályok érvényesek. Röviden a használatiminta-oltalom
lényege a következő:
-
A
használatimintát alkalmazó országok döntő többségében az oltalom
kizárólag szerkezettel bíró tárgyakra vonatkozik, például eljárásokra,
vegyi anyagokra nem.
-
A minta abszolút
újdonsága a szabadalomhoz hasonlóan a legtöbb helyen követelmény.
-
A
találmányi szabadalomtól megkövetelt lelemény zsinórmértéke itt
alacsonyabb, a megoldás nem következhet az adott szakterületet ismerő
mesterember (a találmánynál „szakember”) elvárható tudásától.
-
A
használatiminta-oltalmi bejelentés formai követelményeit vizsgálják,
és ha az megfelel, akkor nyomban kiadják a végleges oltalmat. Ez
általában fél év alatt megtörténik. A használati mintát megadása után
bárki visszamenő hatállyal megsemmisíttetheti, ha a kiadó hivatalnál
feltárja az újdonságrontást, vagy a nyilvánvalóságot, vagy a technikai
alkalmatlanságot. Ez az eljárási mód helyettesíti a szabadalmaknál a
hatóság által előzetesen elvégzett érdemi vizsgálatot.
-
A
használatiminta-oltalom a legtöbb ilyen törvényben maximum tíz éves
időtartammal érvényes, ami fele a találmányi szabadaloménak.
-
Ez az oltalmi forma a
szabadalomhoz képest mindenütt olcsóbb.
-
Egy
használati mintából találmányi szabadalmat kapni és fordítva is
származtatás révén lehetséges, ha a feltételek megfelelőek. A kettős
oltalom persze kizárt.
Az első
használatiminta-oltalom törvényt (rövidítve a továbbiakban: Hmtv)
Németországban hozták 1891-ben. Századunk kezdetére kissé eltérő
feltételekkel 59 országban vezetek be ilyen oltalmi törvényeket. Itt az
országok sora, ahol van használatiminta-oltalom:
Albania, Angola, Argentina, ARIPO, Armenia, Aruba, Australia, Austria, Azerbaijan,
Belarus, Belize, Brazil, Bolivia, Bulgaria, Chile, China (including Hong
Kong and Macau), Colombia, Costa Rica, Czech Republic, Denmark, Ecuador,
Egypt, Estonia, Ethiopia, Finland, France, Georgia, Germany, Greece,
Guatemala, Honduras, Hungary, Indonesia, Ireland, Italy, Japan,
Kazakhstan, Kuwait, Kyrgyzstan, Laos, Malaysia, Mexico, OAPI, Peru,
Philippines, Poland, Portugal, Republic of Korea, Republic of Moldova,
Russian Federation, Slovakia, Spain, Taiwan, Tajikistan, Trinidad &
Tobago, Turkey, Ukraine, Uruguay and Uzbekistan.
A
használatiminta-oltalom egyre népszerűbbé válik. Például Kínában
2016-ban több mint egy millió új használatimintát adtak ki. Általában
akkor alkalmazzák, ha egy vállalkozás a szellemi tulajdon portfólióját
rövid időn belül láthatóan növelni kívánja, nem megvárva a találmányi
szabadalom hosszabb eljárási folyamatát.
Magyarországon 1991-ben
alkottuk meg a használatiminta-oltalmi törvényt (1991.
évi XXXVIII. törvény).
A hazaiaktól gyér, és
csökkenő aktivitás (évi 300 - 200 bejelentés) mutatkozott ebben az
évszázadban Magyarországon:
A magyar használatiminta-oltalmi törvény
módosítása
A FIDESZ-KDNP kormány
módosítani kívánja a használatiminták
oltalmáról szóló
1991. évi XXXVIII. törvényt.
A
módosításáról
konzultációt indítottak 2016-ban,
bevonva a folyamatba az érdekelt szervezeteket, többek között a Magyar
Feltalálók Egyesületét. A lehetséges változtatásokról kikérték a
véleményeket. A MAFE kialakította ezekről az álláspontját, melynek
lényege a következő:
"Álláspontunk szerint a hazai
HMtv harmonizációjára van szükség. Azaz a HM oltalomban nagyok
(Kína illetve Németország, Dél-Korea, Oroszország) szabályozásával
összhangot kell teremteni, majd megvizsgálni a változtatások külföldi
és hazai hatásait. Szerintünk nem szabad követni a német HM oltalmat a
vegyi termékek beeresztésével. Ez a hazai "varázsszerek"
(étrend-kiegészítők, kuruzslás anyagai stb.) amúgy is kusza, széles
piacát tenné nemkívánatosan zavarosabbá. Tehát maradjon meg a HM
oltalom tárgya úgy, ahogyan van."
A módosítást célzó
kérdőívre küldött
MAFE
teljes válasz itt olvasható.
A konzultáció
eredményeként az Igazságügyi Minisztérium 2017. márciusában
elkészítette a
HMtv
módosított szövegét. Megküldte azt véleményezésre az érdekelt
szervezeteknek. A
MAFE
megküldte észrevételeit a módosítás szövegére.
MAFE véleményezés
a használati minták oltalmáról szóló 1991. évi XXXVIII.
törvény módosításáról (2017. márciusi állapot).
-
A használatiminta-oltalomban részesíthető megoldások
körével egyetértünk, az esztétikai kialakítás, vegyi termék,
növényfajta és keverék kizárása helyes. A hatályos törvény 1. § (1)
szövegéből nem támogatjuk a „vonatkozó megoldás” elhagyását.
A módosított szöveg jogfilozófiai értelemben nem fedi a feltalálás
lényegét: kiindulás egy megoldandó problémából (célkitűzés), arra
kidolgozandó egy megoldás, amely tisztán gondolati
szubsztancia.
-
Követelmény a védett mintánál az alakiak megléte, az
abszolút újdonság, és a technikai alkalmazhatóság, mint a
szabadalmak esetén, de a lelemény alacsonyabb szintű (mesterségben
járatos személy köteles tudása). Az alakiakon túli feltételek
megléte a bejelentő felelősége. Mindezt, ahogyan a módosításban
szerepel, (kizárva a relatív újdonságot, alacsonyabb leleményt
követel meg) támogatjuk.
-
A 20.§ bevezeti az „oltalmazhatósági vélemény”
prima facie jogintézményét. Ilyesmi nem ismeretlen máshol, (lásd
Kína, ahol 2015-ben több mint egy millió használati mintát jegyeztek
be). Nálunk erősen indokolja ennek az alkalmazását, hogy
megoldásaink „gyengék”, az ügyvivőinket az árbevétel elérése
ösztökéli, nem a kliens szilárd oltalomszerzése. Ezen új eljárás
elnevezését rossznak tartjuk. Mert a használatiminta-oltalom jár
akkor is, ha az „oltalmazhatósági vélemény” negatív. Tehát ezért a
javasolt elnevezés félrevezető, és nem fedi a jogi lényeget. Ilyen
hasonló elnevezéssel sehol másutt nem találkoztunk, ellenben:
preliminary examination, substantive examination, aditional opinion
stb. nevek fordulnak elő. Az „oltalmazhatósági vélemény” helyett
javasoljuk a „kiegészítő vélemény” elnevezés használatát.
Szerencsére a módosítási
folyamat
a törvényhozásra
vonatkozó
alkotmányos és egyéb előírásainknak megfelelően zajlik, nem úgy.
mint az elmúlt hetekben a felsőoktatási törvény megváltoztatásánál
történt, aminek az eredményeként a legjobb magyar egyetem, a CEU
működése került veszélybe. Reméljük, hogy az alkotmányos rendelkezések
betartásával készített, módosított használatiminta-oltalmi törvényünk
megfelelő kereteket ad majd a műszaki alkotó tevékenységünkhöz.
|