2nd Inventors' Olympiad - GENIUS 2000 Budapest, Virtual Exhibition

Registry number: B-270 Category: B Country: Hungary
Eco-yacht
The invention
  • The problem to be solved:
    The aim was to create a vessel that does not produce a harmful effect on the environment.
  • Definition:
    This is a fluvial yacht of a few tons that is propelled by the solar and the water stream energy or by the wind. The operation of its equipment is computer aided. The yacht, as a system, does not discharge any harmful material that can pollute the environment.
  • Presentation:
    The yacht is a catamaran construction, there is a paddle-wheel between the two vessel bodies that is driven by an electric motor to propel the ship.
    A generator can be connected to the paddle-wheel that generates electric energy when the yacht is anchored or wharf on the river.
    To increase the ease of steering there are two electric motor driven propellers, one at the bow and one at the stern that can be submerged into the water if required.
    There are special design lower and upper decks built over the vessel bodies and, between them there is the dwelling-place. This place can at will be arranged according to the purpose of use (pastime, for shipping persons or cargo, etc.).
    There are solar cells installed at the upper deck.
    The members of the crew can also generate energy using the manually operated generator.
    The electric energy generated by the solar cells and the generators is stored in rechargeable batteries.
    The wind energy is used for sailing. The sails are hold by the folding mast and there are two lateral fins at the inner side of the vessel bodies. The wind energy is used by wind-electric generator in the port.
    The warm-water supply is provided by a sunshine collector.
    For cooking and heating household fuel gas is used and the produced carbon dioxide is adsorbed by an adsorbing agent. The waste water produced on the yacht is discharged after proper purification, the WC is of closed system.
    The operation of the equipment of the yacht is computer aided that helps also the navigation.
wpe3.jpg (5734 bytes)
wpe4.jpg (31919 bytes) wpe1.jpg (39996 bytes)

 

wpe5.jpg (37268 bytes)
  • Application:
    It can be used for pastime and for fluvial shipping of persons or cargo.
  • Advantages:
    It is environment friendly, the operation is cheap and facilitates multiple use.
  • Stage of development:
  • Documentation available: plans, model.
The inventor(s)
  • Name(s): Dr. András VEDRES
wpe6.jpg (1936 bytes)
  • Self introduction:
    The inventor is a qualified chemical scientist, sailing trainer and the general secretary of the Association of the Hungarian Inventors.
The protection
  • Form: Utility modell pending (U 0000342)
  • Priority: 06.12.2000
  • Countries where it is force:
Business intention: The inventor is looking for investors to build the vessel and for the first business promotion trip.
Contact
  • Name: Dr. András VEDRES
  • E-mail: genius@inventor.hu
  • Fax: +361- 220 3040
  • Address: H-1519 Budapest, P. O. Box 426. Hungary

 

Magyar
A találmány:

Öko-jacht

  • A megoldott probléma:
    Olyan hajó létrehozása, amelynek semmilyen káros kölcsönhatása nincs a környezettel.
  • Meghatározás:
    Ez egy belvízi, néhány tonna vízkiszorítású jacht, amely a Nap sugárzásából és a víz folyásából nyerhető elektromos energia, illetve a szél segítségével halad. Berendezéseinek működését számítógép koordinálja. A hajó, mint rendszer, semmilyen káros anyagot nem bocsát ki a környezetbe.
  • Bemutatás:
    A hajó katamarán felépítésű, az úszótestek között lapátkerék van, amelyet elektromotor hajt meg a haladás érdekében.
    A lapátkerékhez generátor csatlakoztatható, amely folyóvízben való állás esetén áramot termel. A fordúlékonyság fokozására elöl és hátul elektromotorral meghajtott, és szükség esetén vízbe ereszthető propellerek vannak.
    Az úszókra speciális kiképzésű alsó és felső fedélzet épül, a kettő között van a lakótér. Ez a célnak megfelelően (kedvtelés, személy, vagy teher szállítás, stb.) alakítható ki.
    A felső fedélzeten napelemek vannak. A legénység fizikai erejével áramtermelő generátort működtethet. A napelemek és a generátorok által termelt elektromos energiát akkumulátorok tárolják.
    A szél erejét a haladáshoz vitorlák hasznosítják. A vitorlázat lehajtható árbochoz csatlakozik, a katamarán testek belső felén két uszony található. Állás közben a szélenergiát szélkerekek hasznosítják.
    A melegvizet napkollektor termeli. A főzés, fűtés palackozott földgáz elégetésével történik úgy, hogy a keletkezet széndioxidot adszorbens megköti. A hajón keletkezett szennyvíz tisztítás után távozik, a WC zárt rendszerű.
    A hajó berendezéseinek működését számítógép koordinálja, amely a navigációt is segíti.
wpe2.jpg (36308 bytes)
  • Előnyök:
    Környezetbarát megoldás, olcsó üzemeltetés, többcélú használhatóság lehetősége.