1. A találmány:
-
A megoldott probléma:
A belsőégésű motorok
munkatere egyben égéstér és kompressziós tér is, ezért a számtalan
kompromisszum miatt tökéletlen az égés, nagy a hőveszteség, jelentős a
mechanikai súrlódás. A hagyományos belsőégésű motorok erőátvitele
dugattyús, hajtókaros, forgattyús-tengelyes kialakítású, ezért bonyolult,
hűtést és olajkenést igényel. Jelentős a csúszó súrlódásból adódó
energiaveszteség. A belsőégésű motorok hatásfoka lényegesen romlik a
névleges teljesítményük alatt járatva, illetve a káros anyag kibocsátásuk
is jelentősebb részterhelésnél.
- Meghatározás: A
termodinamikus gázmotorban -a gázturbinákhoz hasonlóan- külön térben
történik a kompresszió, az égés és az expanzió. Ennek eredménye képpen
közel tökéletes égés boztosítható a különálló hevítő térben, az expanzió
nyomása és a töltőgáz mennyisége szabályozható, és a kompresszió
vesztesége kisebb lesz. Az elkülönült funkciók lehetővé teszik, hogy a
szokásos alternáló dugattyús gépek helyett görgős-excenteres erőátvitelű
motort és kompresszort alkalmazzunk, ezzel egyszerűbb, olcsóbb, kis
fajlagos tömegű motort készítsünk.
-
Bemutatás: A
termodinamikus gázmotor egyesíti a belsőégésű motor, külső égésű motor,
valamint a gázturbina számos előnyös tulajdonságát, és szakaszosan
átáramlott rendszerként a töltőgáz izobár és adiabatikus jellegű
állapotváltoztatásai útján állítja elő a hasznos munkát.
Kialakítás szerint lehet hagyományos löketdugattyús motor célszerűen páros
hengerszámmal (2,4,6 ...), forgódugattyús, vagy wankel motor, illetve ezek
kombinációja is.
Első példaként egy olyan megoldást mutatunk, ahol egy szokásos 2, 4, vagy 6
hengeres otto, illetve diesel motor motorblokkot használunk, csupán a
hengerfej kialakítását változtatjuk meg oly módom, hogy megszüntetjük a
hengeren belüli égésteret, ezzel a kompresszor hengernél az atkinson motor
kipufogásához/szívásához hasonló volumetrikus hatásfokot érünk el, miközben
az expander hengernél is elmarad az égéstér, és ez megtöbbszörözi az
atkinson megoldással elérhető hatásfok javulást. A hengerfejben
kialakított, a kompresszor és expander hengereket összekötő hevítő tér
hőszigetelt, és fél főtengely fordulatnyi idő áll rendelkezésre a
tüzelőanyag elégetésére. (Ez az égési idő a belsőégésű motoroknál
alkalmazott égési időnek akár a 100 szorosa is lehet, ezért jobban
megközelíti a tökéletes égést.)
Minden főtengely fordulatra esik egy expanzió, és vele párhuzamosan egy
kompresszió ütem. A párhuzamos expanziós és kompressziós munka elősegíti az
egyenletes nyomatékgörbét, és egyenletesebb járást biztosít a motor
számára, mint a négyütemű motoroknál szokásos.
A működés részletesen:
Példánkban a hevítő térfogata a lökettérfogat 50 %-a. (ettől el lehet térni
igény esetén). A hevítő hőszigetelt nyomástartó edény, amely tartalmazza a
befecskendező-égető szerkezetet.
1. ábra
1.
Az expander hengert (E) a felső holtpontból indulva a nyitott
hevítő-átömlő. expander szelepen keresztűl a hevítőből (H) kiáramló
munkaközeg (piros szín) lenyomja az
alsó holtpont irányába, miközben a hasznos munkavégzés megtörténik. A (K)
kompresszor henger sűríteni kezdi az előzőleg beszívott friss levegőt
(kék szín). A hevítőben és a
hengerben lévő munkaközeg együtt expandál a nyitott szelep mellett.
2.
A friss levegő (kék szín)
további sűrítése történik (lila szín)
addig a nyomásig, amíg az meg nem haladja a hevítőben eközben expandáló
munkaközeg (mályva szín)
nyomását. Ekkor a hevítő-átömlő expander szelep lezár, és a hevítő-átömlő
kompresszor szelepen a hevítőbe kezd áramolni a komprimált friss levegő.
3.
Az expander henger az alsó holtpontról felfelé indulva a kinyitott
kipufogó szelepen át a szabadba, illetve a turbó feltöltőbe nyomja a
kipufogó gázt (mályva szín). A
kompresszor henger eközben friss levegő szívását kezdi. Ezt követően
kezdődhet a tüzelőanyag befecskendezése, illetve égetése.
4. Folytatódik a
kipufogás, illetve a friss levegő szívása az alsó holtpontig. Folytatódik
a hevítőbe történő üzemanyag befecskendezés, illetve annak égetése.
Második példaként egy görgős erőátvitelű konstrukciót mutatunk be. A
belsőégésű motoroknál szokásos henger-dugattyú-hajtókar-főtengely
erőátvitel kialakítás helyett a gázmotor termodinamikus körfolyamata
lehetővé teszi görgős-excenteres erőátvitel kialakítását. Ebben az
esetben elmarad az alternáló dugattyú és tartozékai, és az expandáló gáz
energiáját mozgási energiává alakító mechanizmus csupán a munkatér
hengeres belső falán célszerűen körpályán mozogva legördülő görgőből,
valamint excenterrel rendelkező főtengelyből áll.
Célszerűen kialakított görgős-excenteres kompresszorral és motorral
elérhető, hogy a hajtó tengelyről levehető nyomaték időbeni változása
kevésbé függ a szögelfordulástól, mint a belsőégés dugattyús motoroknál
szokásos.
A
következő ábrákon a termodinamikus gázmotor motor részegységének
modelljét mutatjuk be . (a kompresszor ugyanilyen, csak vissza felé
forog)
2. ábra
Először a motort ismertetjük. A 2. ábrán a görgős expandáló elemmel
ellátott excenteres főtengely alaphelyzetben van, amikor a teljesen le
van nyomva az elválasztó elemet. Ekkor az expandáló tér és a kipufogó
tér elválasztása megszűnik, és az eddig a pontig expandáló töltőgáz
kipufogása, és a motorból való kitolása megkezdődik a kiömlő résen át.
Ettől a főtengely szöghelyzettől kezdődhet meg a töltőgáznak a
expandáló térbe való beáramlása a beömlő résen keresztül. A nyilak a ki,
illetve beömlő gáz áramlásának irányát jelzik.
3. ábra
Az
excenteres főtengely az óramutató járásával egyezően elforgatva 90 fokkal a
főtengelyen kialakított excenteren elforgathatóan rögzített görgőt
legördíti a hengeres ház belső felületén.
4. ábra
További 90 fokkal elfordult főtengely látható.
A hengeres ház, az elválasztó elem valamint a görgő által bezárt térbe
a beömlő nyíláson az expandáló térbe beáramlott töltőgáz nyomása
elnyomja maga előtt a görgőt a tömítő gyűrűvel együtt. A görgőre ható
nyomóerő az excenteres főtengely excenter karján nyomatékot fejt ki a
főtengelyre, amelyen így hasznos munka végzésére alkalmas mechanikai
energiát nyerünk. A görgő, valamint a ház közötti palást tömítését a
görgőn lazán elforgathatóan elhelyezett tömítő gyűrű oly módon végzi,
hogy az expandáló térben uralkodó nyomás a görgőre nyomja a laza tömítő
gyűrűt, amely befeszül a görgő, valamint a ház belső fala közé. A
hőterhelés okozta dilatáció és a célszerű befeszítés biztosítása
érdekében méretezzük a dilatációs rés nagyságát.
Az expanzió és a kipufogás párhuzamosan, egy időben történik. A forgó,
illetve legördülő tömegek dinamikus kiegyensúlyozása az excenteres
főtengely célszerű kialakításával teljes egészében megvalósítható. A
hevítőben tárolt töltőgáz energiatartalmának szabályozásával a motor
termikus körfolyamatának hatásfokát és üzemi körülményeit tudjuk
célszerűen megválasztani. A pillanatnyi teljesítmény igénynek megfelelő
mechanikai munka előállítását a 2 nagynyomású csatlakozás kinyitásával,
illetve lezárásával tudjuk szabályozni.
A
termodinamikus gázmotor motorja és kompresszora külön – külön, önálló
gépként, kompresszorként, illetve szivattyúként is alkalmazható gáz,
illetve folyadék szállítására. A kompresszorkénti alkalmazás esetében
fordítva forgatjuk a főtengelyt, és a gázáramlás iránya is ellentétes.
-
Alkalmazás: közlekedés,
energetika, szivattyúzás, kompresszió, gázgenerátor, többnyire ott, ahol
jelenleg hőerőgépeket használnak
-
Előnyök: A
jelenleg használt belső- és külsőégésű motorok és gázturbinák több előnyét
egyesítve olyan hőerőgépet valósítunk meg, amely hatásfoka felülmúlja
azokét, részterhelésen is gazdaságosan működik, egyszerű erőátvitellel és
jó nyomaték eloszlással rendelkezik. A külön kialakított hevítő (égéstér)
szabályozható folyamatban égeti el a tüzelőanyagot, illetve megfelelő
hőcserélővel napenergia, és más energiaforrás felhasználására is alkalmas.
-
Kifejlesztési stádium:
-
Dokumentáció:
részletes
ismertető a következőhonlapon található:
http://www.esti.hu/magaimotor
2. A feltaláló:
-
Neve: Dr.
Magai István és Magai Hanna
-
Bemutatkozás:
Dr.
Magai István gépészmérnök, több magyar és külföldi szabadalom feltalálója,
találmányi kiállítás díjazottja. 20 éves innovációs és fejlesztő
tapasztalattal rendelkezik a gépészet, járműipar, méréstechnika és
automatizálás területeken. Jelen találmányt családi vállalkozásként,
lányával, Magai Hannával alkotta meg.
3. A védelem:
-
Forma: szabadalmi
bejelentéssel ideiglenes oltalom. P0402685
-
Prioritás:
dátuma:
2004.12.30.
- Érvényesség: Magyarország,
úniós éven belül
- Szabadalom
tulajdonosa:
maguk a feltalálók
4. Üzleti szándék: lincencia
értékesítés, termék fejlesztés
5. Kapcsolat:
-
Név:
Dr.
Magai István
- E-mail:
magai@invitel.hu
-
Telefon:
+36-20-949 1757
- Fax:
-
Cím:
2051 Biatorbágy,
Karinthy u. 5.
|