2004. 05. 08. Lantos István Dezső Sebességváltó, kényszerhajtású, fokozatnélküli hajtómű
1. A találmány:  Sebességváltó, kényszerhajtású, fokozatnélküli hajtómű
  • A megoldott probléma: A fő cél egy olyan megcsúszás mentes, kényszerhajtású, folyamatos sebességváltó hajtás kifejlesztése volt, ahol a behajtó tengely állandó fordulatszáma mellett a kihajtó tengely fordulatszáma folyamatosan szabályozható.
  • Meghatározás:  A találmány tárgya egy megcsúszás mentes, kényszerhajtásos, fokozatnélküli sebességváltó hajtómű. A behajtó tengely állandó fordulatszáma mellett a kihajtó tengely fordulatszáma változtatható.

     

  • Bemutatás: 

    A találmány működési elvét az alábbi ábra mutatja: Egy henger palástját két részre osztjuk, két egyállású ferde "egyenessel" (ezeket fogaknak nevezzük el). Az egyik fog alját összekötjük a palást mentén a másik fog tetejével egy állandó emelkedésű menet darabbal (ezt tolókának nevezzük el).

    Ha a tolókával a fogat (P1) ponttól (P3)-ig függőleges egyenes mentén érintkezve toljuk, akkor a (fog 1.) (P5)-ből (P3)-ba, a (fog 2.) (P6)-ból (P4)-be fordul el (x) ívet.

    A tolóka (P2) pontja (P3)-ba ér (t+x) ívet fordulva. Itt befejezi (fog 1.) tolását, ezzel egyidejűleg a tolóka (P1) pontja (P4)-be fordul (t+x) ívet, ahonnan folytathatja (fog 2.)-őn az előbbihez hasonló tolását.

 

i=x/(t+x) és t=ker/2

Tehát a tolóka 2(t+x) ívű elfordítására (fog1) és (fog2.) (2x)ívet fordul el összesen, a fogak ferdeségének együttes (x)-re való állításával. Tehát a hajtás fokozatnélküli.

Az áttétel i=x/(t+x). A tolóka és a fogak érintkezésének tolási kényszerét kell megoldani és akkor megvan a fokozatnélküli kényszer hajtásos elv.

Ugyanezen az ábrán a kimenő fordulatszám nulla és (x=0). Az áttételt a fogak helyzetének a megváltoztatásával érjük el. Így változik a tolóka működési hossza és így a tolóka íve maradhat állandó.

 

  • Alkalmazás: Alkalmazható járműveknél, szerszám és mezőgazdasági gépeknél, motorkerékpároknál, stb.
  • Előnyök: A behajtó tengely állandó fordulatszámon tartása mellett az adott áttételi tartomány határain belül tetszőleges kimenő fordulatszám állítható be, az áttétel és a nyomaték váltásakor nincs megcsúszás. Ez lehetővé teszi, hogy a behajtó erőgép mindig a legkedvezőbb fordulatszámon üzemelhessen. Mivel a hajtást a sebességváltás közben nem kell megszakítani, ez energia megtakarítást és gépjárműveknél kedvezőbb gyorsulást eredményez.
  • Kifejlesztési stádium: Műszaki rajzok és leírások készültek.
  • Dokumentáció: Igen, géprajzok és kérésre írásos ismertető rendelkezésre áll.

2. A feltaláló: 

  • Neve: Lantos István Dezső
  • Bemutatkozás:  A feltaláló nyugdíjas, gépésztechnikus. Gépipari végzettsége van. Főiskolai és egyetemi előadásokat is hallgatott.

3. A védelem: 

  • Forma:  szabadalmi bejelentés (nyilvántartási szám: P 03 02253/1)  
  • Prioritás:  2003.07.17.
  • Érvényesség: 
  • Szabadalom tulajdonosa: a feltaláló

4. Üzleti szándék: licenc értékesítés

5. Kapcsolat: 

  • Név:  Lantos István Dezső
  • E-mail: 
  • Telefon:   +36 (46) 428-197
  • Fax: 
  • Cím: H-3525. Miskolc, Közdomb u. 42., Magyarország