1. A találmány:
Sebességváltó,
kényszerhajtású, fokozatnélküli hajtómű
-
A megoldott probléma:
A
fő cél egy olyan megcsúszás mentes, kényszerhajtású, folyamatos
sebességváltó hajtás kifejlesztése volt, ahol a behajtó tengely állandó
fordulatszáma mellett a kihajtó tengely fordulatszáma folyamatosan szabályozható.
- Meghatározás: A
találmány tárgya egy megcsúszás mentes, kényszerhajtásos,
fokozatnélküli sebességváltó hajtómű. A behajtó tengely állandó
fordulatszáma mellett a kihajtó tengely fordulatszáma változtatható.
-
Bemutatás:
A
találmány működési elvét az alábbi ábra mutatja: Egy henger palástját
két részre osztjuk, két egyállású ferde "egyenessel" (ezeket
fogaknak nevezzük el). Az egyik fog alját összekötjük a palást mentén
a másik fog tetejével egy állandó emelkedésű menet darabbal (ezt tolókának
nevezzük el).
Ha
a tolókával a fogat (P1) ponttól (P3)-ig függőleges egyenes mentén érintkezve
toljuk, akkor a (fog 1.) (P5)-ből (P3)-ba, a (fog 2.) (P6)-ból (P4)-be
fordul el (x) ívet.
A
tolóka (P2) pontja (P3)-ba ér (t+x) ívet fordulva. Itt befejezi (fog 1.)
tolását, ezzel egyidejűleg a tolóka (P1) pontja (P4)-be fordul (t+x) ívet,
ahonnan folytathatja (fog 2.)-őn az előbbihez hasonló tolását.
i=x/(t+x)
és t=ker/2
Tehát
a tolóka 2(t+x) ívű elfordítására (fog1) és (fog2.) (2x)ívet fordul
el összesen, a fogak ferdeségének együttes (x)-re való állításával.
Tehát a hajtás fokozatnélküli.
Az
áttétel i=x/(t+x). A tolóka és a fogak érintkezésének tolási kényszerét
kell megoldani és akkor megvan a fokozatnélküli kényszer hajtásos elv.
Ugyanezen
az ábrán a kimenő fordulatszám nulla és (x=0). Az áttételt a fogak
helyzetének a megváltoztatásával érjük el. Így változik a tolóka működési
hossza és így a tolóka íve maradhat állandó.
-
Alkalmazás: Alkalmazható
járműveknél, szerszám és mezőgazdasági gépeknél, motorkerékpároknál,
stb.
-
Előnyök: A
behajtó tengely állandó fordulatszámon tartása mellett az adott áttételi
tartomány határain belül tetszőleges kimenő fordulatszám állítható
be, az áttétel és a nyomaték váltásakor nincs megcsúszás. Ez lehetővé
teszi, hogy a behajtó erőgép mindig a legkedvezőbb fordulatszámon üzemelhessen.
Mivel a hajtást a sebességváltás közben nem kell megszakítani, ez
energia megtakarítást és gépjárműveknél kedvezőbb gyorsulást eredményez.
-
Kifejlesztési stádium:
Műszaki
rajzok és leírások készültek.
-
Dokumentáció:
Igen,
géprajzok és kérésre írásos ismertető rendelkezésre áll.
2. A feltaláló:
-
Neve: Lantos
István Dezső
-
Bemutatkozás:
A
feltaláló nyugdíjas, gépésztechnikus. Gépipari végzettsége van. Főiskolai
és egyetemi előadásokat is hallgatott.
3. A védelem:
-
Forma: szabadalmi
bejelentés (nyilvántartási szám: P 03 02253/1)
-
Prioritás:
2003.07.17.
- Érvényesség:
- Szabadalom
tulajdonosa: a
feltaláló
4. Üzleti szándék: licenc
értékesítés
5. Kapcsolat:
-
Név:
Lantos
István Dezső
- E-mail:
-
Telefon:
+36 (46)
428-197
- Fax:
-
Cím:
H-3525.
Miskolc, Közdomb u. 42., Magyarország
|