1. A találmány:
Nyomatékváltó - GCVT
-
A megoldott probléma: A feladat egy olyan fordulatszám módosító
megoldást alkotni, amivel álló és forgó tengelyeket úgy lehessen összekapcsolni,
állandó mechanikus kapcsolattal, hogy nem alkalmazunk súrlódó
tengelykapcsolót és forgó tengely az álló tengelyt bármely irányban
fokozatmentesen tudja forgásba hozni.
- Meghatározás: Többcélú, teljesen fokozatmentes irányváltós
váltómű (GCVT), amely legalább egy – önmagában ismert – bolygókerekes
váltóművet és legalább egy – önmagában ismert – folyamatosan
változtatható szíjas áttételt tartalmaz, ahol a bolygókerekes váltómű
napkereke, csillagkereke és koszorúkereke közül bármelyik kettő közé
legalább egy folyamatosan változtatható szíjas áttétel van közbeiktatva.
-
Bemutatás: A
váltómű két jól ismert és közel száz éve alkalmazott áttétel módosító
megoldás összeépítéséből született. Részei: egy bolygómű és egy
folyamatosan változtatható szíjáttétel.
Működés:
a bolygómű azon tulajdonságaira épül, miszerint egyszerre lehet
hajtott és álló tengelye is. A lényeg a bolygómű napkereke és
csillagkereke közötti fordulatszám különbség.
A példa kedvéért vegyünk egy olyan bolygóművet amelynek álló
koszorúkerék esetén a napkerék és csillagkerék áttételi aránya
2:1. Továbbá, vegyünk egy olyan folyamatosan változtatható szíjáttételt
ami legalább 3:1-es áttételi arányt tud. Állítsuk be az áttételt
2:1-re. A bolygómű napkerekének tengelyét összekapcsoljuk a szíjáttétel
kettőt forduló tárcsa tengelyével. A csillagkerék tengelyét a
szíjáttétel egyet forduló tengelyével. A napkerék és a szíjtárcsa
közös tengelyét mely kettőt fordul meghajtjuk. Ebben az esetben minden
forog csak a koszorúkerék nem pedig teljes a mechanikus kapcsolat. Amint
a szíjtárcsákkal változtatunk az áttételi arányon az 1:1 arány felé
akkor „előre”, ha pedig növeljük az áttételi arányt 3:1 felé
ellenkező irányba kezd forogni a koszorúkerék. Mindezt fokozatmentes irányváltással
a nulla állapoton keresztül.
-
Alkalmazás: Minden olyan területen, ahol a forgómozgást
nulla fordulatszámról fokozatmentesen kell módosítani.
-
Előnyök:
- Az alkalmazások nem igényelnek
semmilyen új gyártástechnológiát.
- A
megvalósításhoz szinte csak egy összeszerelő üzemre van szükség
a már meglévő mechanikus és elektronikus részegységekből.
- Olcsón és kevés munkaráfordítással gyártható.
-
Például
csak az autóipari felhasználást tekintve:
- nem
igényel súrlódó vagy hidraulikus tengelykapcsolót,
- a
nulláról fokozatmentes gyorsulás olyan mintha végtelen számú
terepfokozattal indulna,
- a
motor mindig a optimális fordulatszámon járhat a legkisebb káros
anyag kibocsátás mellett.
-
egyszerű szerkezet, kevés alkatrész, csekély meghibásodási lehetőség,
-
alacsony előállítási költség
-
Kifejlesztési stádium:
Két különböző megoldású működő bemutató
modell
-
Dokumentáció:
szabadalmi leírás és sematikus rajzok
2. A feltaláló:
-
Neve: Gonda Jenő
-
Bemutatkozás:
vállalkozó (1980 óta)
3. A védelem:
-
Forma: magyar szabadalmi és PCT bejelentés (P0300321
és HU030005)
-
Prioritás:
2003.február 7.
- Érvényesség:
- Szabadalom
tulajdonosa: a
feltaláló
4. Üzleti szándék: együttműködési megállapodás gyártásra
5. Kapcsolat:
|