1. A találmány:
A sakkgömb. (A háromdimenziós sakktábla)
-
A megoldott probléma:
A hagyományos sakktábla legnagyobb hátránya, hogy a bábok hatásfoka a tábla
széleihez közeledve erősen csökken, a sarokmezőkön pedig ez egyenesen
hátrányos. Ezek a negatív tulajdonságok bármilyen alakú kétdimenziós
sakktáblán megma-radnak, mivel az említett tulajdonságokat nem lehet
kiküszöbölni.
- Meghatározás:
A hagyományos sakktábla negatív
tulajdonságai az új háromdimenziós felületen automatikusan megszűnnek,
mert a sakkgömb végtelen felületén a játékmező szélei és sarkai
eltűnnek. Így a bábok korlátlanul fejthetik ki hatásfokukat a határtalan
mező-kön, mivel ezzel a megoldással minden mezőnek minden irányban van
szomszéd mezője.
-
Bemutatás: A sakkgömb tulajdonképpen nem más,
mint gömbfelületre helyezett hagyományos sakktábla (8x8+2 mező). A gömb
szerkezetéből adódóan szélek és sarkak nélküli játékmezőt kapunk,
amelyen a bábok korlátlan lehetőséget kapnak legnagyobb hatásfokuk
eléréséhez. Mozgásukat csak a saját vagy az ellenfél bábja
akadályozhatja. Nem állítja meg a sakktábla széle és a hagyományos
értelemben vet sarokmezőn nem kerül hátrá-nyos helyzetbe.
Mind a 64 mező egyenrangú középmezőnek minősül és így optimális
körülmények között maximális hatásfokkal lehet a bábokat mozgatni. A
mezők között fellépő értékkülönbséget (az állás helyzetétől függően a
sakkgömb felületén) csak a bábok minősége és hatásfoka tudja
megváltoztatni. Ez nagy előrelépés a hagyományos sakktáblához
viszonyítva, ahol az említett értékkülönbségeket főleg a tábla szélei és
sarkai által okozott hatás határozta meg! (Minél közelebb jutottunk a
tábla széléhez vagy a sarkához, annál rosszabb helyzetbe kerültünk.)
A hagyományos sakktáblán egy adott mezőről az ellenfél egy adott mezejét
(bábját) csak egy útvonalon érhetjük el. Pl.: a bástyával, futóval és a
vezérrel egy útvonalon támadhatunk vagy védhetünk egy adott bábot. Ezzel
szemben a sakkgömbön ugyan ezekkel a bábokkal (egy időben) már több
útvonalon keresztül is elérhetjük célunkat. Legkönnyebben két útvonalat
lehet biztosítani, de négy útvonalat is kilehet építeni a gömb négy
oldalán. A vezér számára összevont futó-bástyamozgással még jobban
növelhetjük a báb útvonalainak a számát.
A sakkgömb a lehetőségek óriási tárháza, amelynek kimerítése még
előttünk áll. Olyan új változatok kerülnek napvilágra, amelyek magasabb
színtű gondolkozást és kreativitást kíván a játékosoktól. Kifejezetten
létkérdés a három dimenzióban történő gondolkodás képessége. Ennek
egyenes következménye az új sakkelmélet megszületése, mely „A gömb
sakkjáték” néven lett közzétéve.
-
Alkalmazás: A sport területén. Pontosabban a modern sakkjáték
elméleti, kutatási és gyakorlati megvalósítási területén.
-
Előnyök:
Az egyén gondolkodásának tudatos fejlesztése a forradalmian új sakkjáték
elméletével lehetővé válik, szerteágazó és sokrétű lehetőségei
kifejezetten csiszolják a játékos fejlődésének az útját. Bizonyos
magasabb szintek elérhetővé válnak, amelyet az élet más területén is ki
lehet aknázni.
-
Kifejlesztési stádium:
Termék.
- Dokumentáció:
Az írásos anyag könyv formában „A gömb sakkjáték alapjai” címen jelent
meg.
2. A feltaláló:
-
Neve:
Boholy János
-
Bemutatkozás:
50 éves, a Gömör - Kishont régióból, a
sakkjáték történetének és elméleti kérdéseinek kutatója a gömb sakkjáték
elméletének kidolgozója.
3. A védelem:
-
Forma: Szabadalom.
-
Prioritás:
1987
- Országok:
Csehország 1987, Szlovákia 1993.
- A
szabadalom tulajdonosa: A feltaláló
4. Üzleti szándék: Üzleti kapcsolatfelvétel. (gyártás, termékeladás)
5. Kapcsolat:
-
Név:
Magyar
Feltalálók Egyesülete
- E-mail:
genius@inventor.hu
-
Telefon/fax:
+361 220 3040
- Cím: H-1519 Budapest,
pf.: 426
|