A hazai
feltalálás nagybeteg, bár állapotát jól szépítik a Magyar Feltalálók Egyesületének
sikerei. A bajokról, és azok okairól valamint a gyógyításhoz szükséges
medicinákról szól e dolgozat, amikor a FIDESZ kapta kézbe az ország
kormányrúdját.
Történelmi lecke (a) fiúknak
(Írta Vedres András 1998-ban)
A Föld hagyományos
anyagi javai kimerülőben vannak. A szellemi javak viszont minden határ nélkül
gyarapíthatók, és anyagi javak forrásaivá tehetők. A következő évszázadokban
(információs társadalom) a pénz tulajdonlása lesz a döntő, a szellemi tulajdon
válik a meghatározóvá. A szellemi tulajdonos lesz a jövő társadalmának vezető
ereje. Erre érdemes tudatosan készülni.
A szellemi javak
létrehozóinak sajátos jogait jelenti a szellemi tulajdon. A történelem folyamán
több tulajdonforma alakult ki. A szellemi tulajdon a legújabb, csupán ötszáz
éves múltja van. A vele kapcsolatos szabályozás, a műszaki területen a
szabadalmak (ipari minták, védjegyek, stb.) míg a tudomány, a művészet
világában a szerzői jogok. Ezek sorra beépültek az
országok jogrendjébe.
A szellemi javak
egyik része tisztán közkincs, mint
például a tudomány, a nyelv, a népművészet stb., és a másik fele a szellemi tulajdon. Ez utóbbi sajátos
tulajdon, mert részben közkincs, például egy irodalmi mű információ tartalma,
vagy egy szabadalom leírta műszaki információ egyformán mindenki tulajdona.
Az alkotás
tárgya szerint a szellemi tulajdon két csoportra osztható. A műszaki
alkotásokkal kapcsolatos az iparjogvédelem, míg a művészeti alkotásokat és
alkotóikat a szerzői jog védi.
Az iparjogvédelem elsősorban a
találmányok, áru- és szolgáltatási védjegyek, ipari minták oltalmával, és a
tisztességtelen verseny megakadályozásával foglalkozik. Nem hagyhatjuk ki
azonban a felsorolásból a származási jelzések és eredet megjelölések oltalmát
sem.
A találmány olyan
új, szakember számára nem nyilvánvaló, iparilag alkalmazható gondolat, amely
egy adott műszaki probléma gyakorlati megoldását jelenti. A találmány műszaki
alkotás, és mint minden műnek, általában három kiváltó oka van: a szükség, az érdek és az alkotószenvedély.
A feltaláló ennek
a gondolatnak a kiagyalója. A feltalálót vagyoni és személyéhez fűződő jogok
illetik meg. Ezeket az államok külön törvényekben szavatolják. A feltaláló csak
természetes személy lehet.
A szabadalom az
állam által kibocsátott okirat. Leírja a találmányt, továbbá jogosultja, a szabadalmas számára biztosítja, hogy a
szabadalmazott találmányt csak ő, vagy az általa arra feljogosított személy
használhatja. A szabadalom jogosultja lehet maga a feltaláló (független feltaláló), vagy más például
annak munkáltatója (szolgálati
szabadalom). A jelentős, a technikai haladást meghatározó találmányok
rendszerint egy független feltaláló agyában születtek meg.
A szabadalom biztosította jognak térben és időben korlátai
vannak csak az azt kiadó állam területén, a fenntartási illeték megfizetésének
ideje alatt, de általában maximum húsz évig érvényes. A szabadalom tehát a
műszaki információért illeték fejében biztosított monopólium.
A technikai innováció (megújulás,
fejlesztés) egy tervezhető folyamat, alapja és hajtóereje a szabadalmaztatott
találmány. A szabadalmi jogrend nélkül mindenki csak másolna, nem fogna
költséges fejlesztésbe senki sem.
Az innováció
általában egy vállalkozás legtitkosabb belügye. Következetes, szigorúan
korlátolt, célirányos tevékenység, amelyet a feltalálás (invenció) fékez, és
megzavar. A feltalálói tevékenység viszont nem tűri az innováció meghatározott,
tervezett korlátjait, a szabadalmi rendszer pedig nem teszi lehetővé a
titkosságot. A két ellentétes szemléletet és munkamódszert nem ötvözni, hanem
visszacsatoló rendszerben párhuzamosan működtetni érdemes. A találmány
innovációt indít, az innováció pedig a megoldandó problémák által újabb és
újabb találmányokat igényel.
Évente
körülbelül 700.000 szabadalmat adnak meg világszerte. Napjainkban több mint
négymillió szabadalom van érvényben a világon.
Az önálló
magyar szabadalmi törvényt 1896-ban hoztuk meg, és a szovjet befolyás időszaka
alatt is, egyedül a szocialista táborban Magyarországon maradt csorbítatlanul
érvényben a szabadalmak terén polgári jogelv és joggyakorlat.
E száz év
alatt több mint kétszázezer magyar szabadalmat adtak ki, ebből közel
nyolcvanezer a hazai feltalálók alkotása. Érdemes ezt negyedszázados bontásban
vizsgálni (1. ábra).
Magyarországon
száz év alatt megadott szabadalmak (db)
1.
ábra
E grafikon
tükrözi történelmünket. Az Első Világháború, a trianoni országcsonkítás csak a
külföldiek részére bejegyzett találmányok számában hozott csökkenést, a hazai
alkotóerő jelentősen nőtt, amit a kevesebb országlakóstól bejelentett több
találmány bizonyít.
A szovjet típusú gazdasági rend első
negyedszázada nagymértékű visszaesést eredményezett.
A magyar
gazdasági reformok ( 68-as „új mechanizmus”), majd a rendszerváltozás)
következtében a hazai feltalálás és a külföldiek szabadalmaztatási kedve ismét
fellendült, de összességében még így is alatta marad a két háború közötti
"Ganz-Kandó aranykorszaknak".
A magyar
feltalálás ötödik negyedszázadát már elkezdtük. Érdemes az indulásunkat külön
elemezni.
A gazdasági
rend polgári viszonyok felé történő elmozdítása a hazai találmányi aktivitás
átrendeződésével járt. A szolgálati bejelentések száma 1985 előtt minden évben
meghaladta az egyéni bejelentésekét. Napjainkban viszont több mint kétszeres a
magánfeltalálók aktivitása vállalati társaikhoz képest (2. ábra).
Magyar
találmányi bejelentés hazaiaktól (db)
2.
ábra
Ez a
magánszféra megerősödését jelzi, de okozója még az előző gazdasági rendben
kiépített egyetemi, kutatóintézeti tevékenység folyamatos leépülése is.
A hazai
bejelentések száma, mint ahogy az ábrából kitűnik 1988-tól évről - évre
csökken.
Ez a
találmányok megszületését kiváltó okokkal magyarázható. A termelés mérséklődése
következtében, és az elkülönülésünk („vasfüggöny”) megszűnése miatt a
megoldandó problémák száma, lényegesen csökken, mert nincs szükség
találmányokra.
A feltalálói
tevékenységgel kapcsolatos kedvezményeket eltörölték, így keveseknek áll
érdekében a feltalálók rögös útjára lépni.
Az
alkotószenvedélyt pedig károsan befolyásolja a korunkra jellemző társadalmi
letargia.
A külföldiek
Magyarországon igényelt szabadalmainak száma viszont nagymértékben nő (3.
ábra). E jelenség oka a külföld piaci aktivitásának fokozódása, és a külföldi
beruházások jelentős növekedése. E folyamatokat iparjogvédelmi offenzíva kíséri.
Találmányi
bejelentés Magyarországon (db)
3.
ábra
Itt szeretnénk
felhívni a figyelmet még egy káros jelenségre.
A gazdasági
körülmények (a szabadalmasok felszámolása, elszegényedése) a külföldön korábban
megszerzett szabadalmaink tömeges méretű megszüntetéséhez vezettek. Az új
külföldi bejelentés terheit pedig csak kevés magyar bejelentő tudja viselni.
Fentiek a termelés és a kereskedelem területén olyan jelentős mértékű hazai
jogvesztést eredményeznek, amely már az ország mozgásterét behatárolja.
A magyar
szabadalmi jogrend ötödik negyedszázadában a külföldről érkezett találmányi
bejelentések száma túl fogja szárnyalni az első huszonöt év alatt a Monarchia
idején elért rekordot, a hazai feltalálói aktivitás viszont ha az állam
támogató beavatkozása tovább késik, alig ha éri el a történelmi rekordot.
Az alkotóerő
nagyságára egy adott társadalmi-gazdasági környezetben a szabadalmi
bejelentések számából vonhatunk le következtetést. E szám az egyetlen biztos
objektív adat, amely globális összehasonlítás megtételére is alkalmas, mivel a
szabadalmi jogrend napjainkban a világ összes országában érvényes és azonos.
Az
összehasonlítások érdekében célszerű figyelembe venni a népesség eltérő számát,
ezért az 1. táblázat adatainál ezt figyelembe vettük.
Egymillió országlakosra eső hazai szabadalmi bejelentések
száma az 1995 évi ENSZ-WIPO adatok alapján
1 JAPÁN 2810 |
2 DÉL-KOREA 1481 |
|
3 SVÁJC 787 |
4 SVÉDORSZÁG 771 |
5 NÉMETORSZÁG 650 |
6 MONACO 633 |
7AUSZTRÁLIA 609 |
8 USA 545 |
9 FINNORSZÁG 527 |
|
10 ANGLIA 450 |
11 ÚJ-ZÉLAND 443 |
12 DÁNIA 442 |
13 AUSZTRIA 322 |
14 HOLLANDlA 312 |
15 NORVÉGIA 312 |
16 IZRAEL 308 |
17 FRANCIAORSZÁG 295 |
18 ÍRORSZÁG 264 |
|
19 DÉL – AFRlKA 185 |
20 SZLOVÉNIA 159 |
21 BELGIUM 149 |
22 LUXEMBURG 143 |
23 KANADA 122 |
24 OROSZORSZÁG 119 |
25
MAGYARORSZÁG 111 |
26. UKRAJNA 92 |
27 IZLAND 87 |
28 ROMÁNIA 80 |
29 MONGÓLIA 73 |
30 LENGYELORSZÁG 71 |
31 BELARUSZ 63 |
32 MOLDÁVIA 63 |
33 KAZAHSZTÁN 61 |
34 SPANYOLORSZÁG 61 |
35 CSEHORSZÁG 60 |
36 LITVÁNIA 56 |
37 JUGOSZLÁVIA 56 |
38 HORVÁTORSZÁG 55 |
39 GRÚZIA 52 |
40 ÜZBEGISZTÁN 52 |
41 SZLOVÁKlA 51 |
42 MACEDÓNIA 50 |
43 GÖRÖGORSZÁG 46 |
44 BULGÁRIA 41 |
|
45 AZERBAJDZSÁN 32 |
46 OLASZORSZÁG 29 |
47 LETTORSZÁG 29 |
48 BRAZÍLIA 21 |
49 KÍNA 10 |
50 KUBA 10 |
51 ÉSZTORSZÁG 10 |
52 MALAJZIA 10 |
53 PORTUGÁLIA 10 |
|
54 MEXIKÓ 6 |
55 TÖRÖKORSZÁG 4 |
56 KIRGIZISZTÁN 3 |
57 INDIA 2 |
|
58 -118 ORSZÁG 1 |
1. táblázat
Következzék itt néhány megjegyzés. Japán és Dél-Korea kiugróan magas teljesítménye rácáfol arra a hiedelemre, hogy e két ország csak másolja mások technikai eredményeit. Svájc és Monaco előkelő helyezésénél közre játszik, hogy ezen országokban számos innovatív (kémiai) világcég központja található. Tanulságos Finnország előretörése, amely átfogó, tudatos iparpolitika és támogatási rendszer eredménye.
A hazai hanyatlás, a találmányi bejelentéseink drámai csökkenése azt eredményezte, hogy ebben a versenyben több mint tíz ország megelőzött bennünket, a világ országai között jelenleg a huszonötödikek vagyunk az egymillió lakosra eső hazai szabadalmi bejelentések száma szerinti rangsorban. Ha az 1985 utáni csökkenés nem következik be, a 10-15. helyek egyikén lennénk. Ha támogatást nem kapunk, akkor e versenyben a "futottak még" országok közé kerülünk.
A feltalálás
és az innováció a gazdaságban szerves egységet képez. Világszerte ezen a téren
is csődöt mondott a liberális gazdaságpolitika.
A feltalálás
számára nem bizonyult elegendő támogatásnak a szabadalom biztosította
monopólium. A vállalat-óriások innovációjához és tőkéjéhez igazított rendszer
megfojtja a független feltalálót, akitől az újat, a meglepőt várhatjuk, mert
képtelen egyedül viselni a szabadalmaztatás, majd a megvalósítás, a piachoz
jutás terheit. Mindezek következtében az, aki képes műszaki alkotások
létrehozására, ha van találmánya, akkor titokban tartja, vagy inkább más
tevékenységet végez.
A feltalálás
és az innováció kapcsolatrendszerét egy ábrán mutatjuk be.
A feltaláló a
tehetsége, tudása és tapasztalata felhasználásával külső szükség, vagy belső
alkotói kényszer késztetésére műszaki alkotást hoz létre, amely szellemi
tulajdonná alakítás (szabadalom, know how) után értékesíthető. E folyamat
támogatást igényel (1., 2., 3. és 4. támogatás). A találmányok, az új termékek
számára a piac megszerzése igen költséges, és nagy tapasztalatot, szakértelmet
követel. A világ országaiban ezt különböző társaságok és szervezetek állami
segítséggel végzik (Franciaország: ANVAR, Ausztria: OEPV Alapítvány,
Németország: Fraunhoffer Intézet, USA: Kiválóak Klubja láncolat, stb.).
A
megvalósítás, egy vállalkozás innovációja, legtöbbször nem fedezi a
ráfordításokat, ezért szintén támogatást (5. támogatás) igényel. Ez utóbbi, ha
olyan, mint az 1945-ig érvényben lévő adókedvezményünk volt, kedvező hatása a
feltaláláson is érezhető, mint a múltban az úgynevezett "Ganz-Kandó
aranykorszak" már bizonyította.
A támogatások
fedezete az új termékek, eljárások és szolgáltatások létrehozásakor illetve
értékesítésekor beszedett adó, és a szabadalmakkal kapcsolatosan fizetett illetékek.
Ez utóbbi évente közel kettőmilliárd forint bevételt jelent hazánkban a Magyar
Szabadalmi Hivatalnál, a nagy számú külföldi bejelentés következtében.
Két állami
forrás támogatja ma a hazai feltalálást. A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat
főleg a külföldi kollektív piacszerző akcióknál nyújtott eseti és egyedi
segítséget.
A külföldön
teendő szabadalmi bejelentéseink támogatására a Kormány a 3534/1991. sz.
határozatával pénzalapot hozott létre, és egy pályázati rendszert működtet. Ez
nem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket. Az erre a célra szánt
anyagiak az évek során hatástalanok és kihasználatlanok maradtak. Ebben az
évben a pályáztatás új vezetése eredményeként mutatkozott javulás az alap
kihasználtsága tekintetében. Az államhoz való szoros kötődés miatt azonban
elégtelenül érvényesülnek a piacgazdaság és a haszon elérésének szempontjai.
A jövő
érdekében nagyon fontos lenne az ifjúság körében a kreativitás felébresztése.
Erre nincs megfelelő támogatás.
Fentiekhez
kapcsolódik a szellemi tulajdon hathatós jogvédelme. Ehhez a társadalomban
jobban kellene tudatosítani e tulajdonforma fontosságát és különleges jogi
helyzetét, valamint a gazdaság résztvevői körében a jogszerzés módját.
A hazai
feltalálás hatékonyabb támogatására halaszthatatlan intézkedések szükségesek.
Ezen a téren a
bajok okát a jelenleg kormányon lévő legnagyobb párt a választás előtt így
fogalmazta meg:
”...hiányzik egy fontos láncszem, nevezetesen egy olyan
intermedier, közvetítő szervezetrendszer, amely a kutatási eredményeket és a
találmányokat a termelésbe átvezeti. " ("A jövő választása"
FIDESZ, 1998).
Mi a megoldást
egy közhasznú társaság létrehozásában látjuk. Ezt korábban a
szocialista-liberális kormánynak is javasoltuk, de tőlük érdemi választ nem
kaptunk.
Orbán Viktor
miniszterelnöknek és kormánya érdekeltjeinek ismét elküldtük tervünket.
A létrehozandó
közhasznú társaság célja az
alkotóerő növelése, és hatékony felhasználásának előmozdítása, a hazai
feltalálás fellendítése lenne.
Fenti célokat
az alábbi tevékenységek végzése által kívánja elérni:
·
a magyar
találmányok bel- és külföldi szabadalmi oltalma megszerzésének támogatása,
·
a magyar
találmányok piachoz jutásának elősegítése,
·
megoldandó
problémák közvetítése a feltalálók felé,
·
az ifjúság
kreativitásának növelése,
·
a szellemi
tulajdon jogvédelmének társadalmi elismertetése.
Mindezek főleg
a kis és közepes vállalkozások számára jelentenének támogatást.
A társasághoz
ötlettel, kidolgozott megoldással, szabadalommal és egyéb szellemi tulajdonnal
lehet fordulni. A társaság eldönti, hogy a kérdéses szellemi tulajdon maximum
tíz éves távlatban üzleti célra alkalmas, ill. forgalomképes-e. Megfelelőnek
ítélt esetben az ügyintézés, a jogszerzés, a jogfenntartás és az értékesítés
költségeit hitelezi, vagy kölcsönt nyújt a szellemi tulajdonhoz fűződő jogokért
cserébe. Az üzleti célból alkalmatlannak ítélt esetben a költségeket csak egyéb
biztosíték együttes nyújtása esetén hitelezi.
A társaság a
kérdéses szellemi tulajdon értékesítését azonnal megkezdi, ha rövid lejáratú
(maximum 1 éves) visszavásárlási szerződést nem köt az érdekelt.
Az alkotónak
elővételi joga lesz, ha élni kíván vele, értékesítéskor a társaság
ráfordításaiért visszaválthatja a szellemi tulajdonát. Ellenkező esetben a
jogok a vevőhöz kerülnek, a vételárból a társaság levonja a ráfordításait, az
annak megfelelő kamatot és a vételár meghatározott százalékát, mint hasznot. A
fennmaradó részt az alkotónak kifizeti.
A társaság
elősegíti a találmányok és az újdonságok számára a piacszerzést. Ilyen
nemzetközi és hazai kiállításokat, vásárokat és egyéb üzleti eseményeket
rendez, szervezi hasonló külföldi fórumokon a magyar közös részvételt.
A társaság
olyan közvetítői tevékenységet folytat, amellyel különösen a kis és
középvállalkozások megoldandó műszaki problémáihoz megfelelő feltalálót ajánl.
Széleskörű
tájékoztatást nyújt a szellemi tulajdon jogvédelmével, a gazdaságban történő
hasznosításával kapcsolatban. A társaság a gazdaság résztvevői számára az
illetékes kamarákon keresztül díjazás ellenében iparjogvédelmi tanácsadást
végez.
A társaság
kiadványaiban, valamint az írott és elektronikus sajtó segítségével
népszerűsíti az alkotótevékenységet.
Elősegíti az
ifjúság kreativitásának növelését a pedagógusok ez irányú figyelmének
felkeltése, tájékoztatása és továbbképzése útján.
Az ifjúság
részére olyan pályázati rendszert működtet, amely alkotómunkára ösztönzi a
fiatalokat.
A társaság
tagjai a feltalálás fellendítésében érdekelt állami szervek és társadalmi,
gazdasági szervezetek valamint alapítványok.
Az induló
vagyon (200 millió Ft) az állam által rendelkezésre bocsátott tőkéből, a
társaság tagjainak befizetéseiből és a nem pénzbeli, vagyoni hozzájárulásaiból,
tevődik össze.
Az állami
szervek hasonló összegű évi rendszeres anyagi tőkepótlást nyújtanának.
A társaság
árbevételei a működés ötödik évétől várhatóan fedezik a szükséges anyagiak
jelentős részét.
Kívánatos
lenne, hogy a Társaság Budapesten, a volt EXPO területén létesítendő
Informatikai és Technológiai Innovációs Park (Info Park) részeként működjön.
Ezzel
megteremtené annak szélesebb és korszerűbb kereteit, megtöltené valós emberi,
szakmai és üzleti élő kapcsolatokkal, megadva annak a jövő századok felé mutató
arculatát.
A közhasznú
társaság létrehozása még távolinak tűnik. Az elképzelést az illetékesek
mérlegelgetik, az idő pedig telik, telik.
A
vállalkozások innovációs tevékenységének támogatása egy természeti kincsekben
szegény kis ország számára létkérdés.
Azt hittük az
Antall-kormány megalakulásakor, hogy a hazai innováció megfelelő támogatottsághoz
fog jutni. Várakozásunkat táplálta Antall József miniszterelnök szűzbeszédének
legfontosabb megállapítása: "egyetlen erőforrásunk maradt, az
alkotóerő".
Ennek
felhasználása, növelése bonyolult, összetett folyamat, kölcsönhatásban van az
ipar- és területfejlesztéssel.
Még 1990-ben
javasoltuk a kormánynak, részesítse adókedvezményben a találmányok
megvalósítóit. Érvelésünket évszázados törvényeinkkel támasztottuk alá. Botos
Katalin akkori államtitkártól kaptuk az elutasítást: a szabályzás ezen a téren
megfelelő, nincs szükség újabb kedvezményre. Ezután évről-évre hiába érveltünk,
jósoltunk, a feltalálás, az innováció vonatkozásában lényeges kedvezményeket
nem sikerült elérni.
A kialakult
helyzetet érezzük, ismerjük: az ipari, a mezőgazdasági termelés lényegesen
csökkent, a feltalálás megszűnőben.
A gazdaság
gyakorta egy cégen beül is - két részre szakadt, egy hivatalosra és egy nem
adózó illegálisra. Ez utóbbi rövidtávon nagy haszonra játszik, ezért
törvénytelen, etikátlan eszközökhöz nyúl. Magától értetődik, ez nem a
feltalálók, az innováció közege. Itt számlát nem adnak, habozás nélkül lopják
az ötletet, kijátszanak, bitorolnak. A szabadalom és védjegy-jog ebben a körben
nem érvényes.
Gazdasági
helyzetünk jobbra fordítására, a fenti áldatlan állapotok megszüntetésére ma is
ugyanazt ajánljuk, mint 1990-ben, az évszázados módszerünket, amely a reformkor
után elindította fejlődésünket, amely a technikában a „Ganz-Kandó
aranykorszakot” eredményezte, és amely a nagy világválságból is hamar kivezette
az országot.
A magyar állam
iparfejlesztő tevékenysége 1881-ben jutott először kifejezésre a híres XLIV.
számú törvényünkben. Idézzük fel itt ennek a tizenöt mondatos remeknek első
paragrafusát:
"Állami
kedvezményben részesíttetnek: A technika jelen fejlődése szerint berendezett
azon gyárak, amelyek Magyarországon eddig elő nem állított czikkeket
készítenek. "
Ez a mondat
több mint egy évszázadon keresztül változatlanul érvényben volt.
Házadómentességen kívül a következő állami kedvezményeket adták: Felmentés a keresetadó
alól, a gyári üzem után járó egyenes állami, valamint községi pótadók és
iparkamarai illetékek alól 15 évre, felmentés a gépek, ingatlanok
megszerzéséért járó kincstári illetékek, vámdíjak alól. A beruházáshoz
szükséges dolgokat az állami vasutakon önköltségesen szállíthatták.
Az állami
kedvezményben részesítetteknek kötelezettségeik voltak. Alkalmazottaik legalább
75 %-ának magyar honosságúnak kellett lenni. Az ilyen gyárak kötelesek voltak
az összes építési és berendezési tárgyaikat, valamint üzemükhöz szükséges
anyagokat, félgyártmányokat, amennyiben ezek a magyar korona országaiban
megfelelően készültek, a hazai ipar révén beszerezni.
A törvény
második megfogalmazásakor (1907. évi III. törvénycikk) megállapították, hogy
1881-tól a kedvezmények biztosításának első 15 évében 838 új gyár létesült.
Ezek közül csupán 6,5 % ment tönkre.
Az új
törvénybe szociális elemeket is beépítettek: "A kormány által adható adómentességben részesíthetők a vállalat
által épített közegészségügynek megfelelő munkáslakások is."
A két
világháború között fogalmazták át ismét honatyáink a törvényt (1931. XXI.
törvénycikk). Ez a 130 mondatos szöveg változatlanul tartalmazza mindazt, amit
1881-től alkalmaztunk.
Újdonság, hogy
a kedvezmények odaítélését kiterjesztik olyan iparvállalatokra, amelyek bővítés
útján bocsátanak ki új termékeket. Érdekesség, hogy ez esetben nem kellett az
új üzemrésznek önálló könyvelést vezetni, hanem a pénzügyminiszter
megállapította azt a százalékos viszonyszámot, amelynek arányában részesült a vállalat
a kedvezményekben.
A kereskedelmi
miniszter új termékek létrehozására segélyeket, kölcsönöket is odaítélt az
Ipari és Kereskedelmi Alaptól.
Az Országos
Ipartanács, amely 1907-től létezett, széles jogkört kapott és kibővült.
Megszervezték a városokban és községekben az Iparfejlesztési Bizottságokat.
Figyelemre és követésre méltó ez, az iparosok, a lakosság és az ország érdekeit
egyaránt szolgáló megoldás.
Például egy
nagyközségben 12 tagból állt a bizottság, amelynek 4 tagját a kereskedelemügyi
miniszter nevezte ki, négyet a helyi képviselőtestület és négyet a helyi
iparkamara választott. A bizottság összetétele biztosítéka volt annak, hogy a
fogyasztó és termelő érdekek, a különböző foglalkozási ágak képviselői sok
oldalról közelítsék meg az ipar- és területfejlesztés helyi kérdéseit. Ezek a
szervek gyakorlati tanácsokkal szolgáltak a kormányzat részére.
A Horn-Kuncze
kormány még válaszra sem méltatta javaslatunkat. Az ipar- és területfejlesztés
tekintetében haladt a Kádár rezsim utolsó időszakában kijelölt úton.
Most
megismételtük javaslatunkat, részesítsük adókedvezményben a találmányokat
megvalósító vállalkozásokat. Térjünk vissza a múltban bevált ipar- és
területfejlesztő gazdaságpolitikánk újbóli alkalmazásához, igazítva azt
korunkhoz, a szellemi tulajdon, az információ társadalmához. Ez szükséges
feltétele és egyben része lesz az integrált ipar- és területfejlesztés
megvalósításának.
Az integrált
ipar- és területfejlesztésen a következőt értjük: a helyi és globális természeti, gazdasági, emberi, szellemi erőforrások
modern eszközökkel történő összerendezése az anyagi javak optimális,
környezetbarát és erőforráskímélő biztosítása érdekében.
E
javaslatunkra eddig válasz nem érkezett, pedig az 1998-as választásokon
győztesektől reméljük a jövőnket szolgáló gyors döntéseket.