Egy álmunk valóra vált, tagjai lettünk az Európai Uniónak. Most úgy látjuk, érzékeljük az EU dolgait, mint egy családba házasság révén éppen bekerült feleség vagy férj. Aki még kissé az idegen, lélekben nem teljesen azonosult az új családjával, és a korosabb, tehetősebb új rokonainak hibáit szemében nem homályosítja, torzítja a változtathatatlanba való beletörődés, vagy a megszokás, vagy a szeretet-gyűlölet. E szemlélet előnyeinek kihasználásával itt röviden összegezi az új családunk, az EU innovációs helyzetét ez az írás.
(Írta
Vedres András 2004-ben)
A XIX. században Európa volt az innováció terén a
vezető hatalom, de az USA, Japán és Dél-Korea a XX század végére megelőzte azt.
Az elmúlt század második felében az Európai Unió alakult ki kontinensünk
nyugati felén, mint egy sajátos gazdasági-politikai alakzat. Európa keleti
felén a Varsói-szerződésbe tömörített államok gazdasági berendezkedése
megbukott, 2004-ben velünk együtt hét állam csatlakozott ehhez a különleges
államszövetséghez. Az innováció határozza meg egy társulat jövőjét. Milyen az
EU innovációs helyzete?
Az Európai
Gazdasági Közösség 1985-ben fogadta el "Az Európai Technológiai
Közösség felé" című memorandumát, amelyben megállapították, hogy
növelni kell az innovácíós potenciált, ha egyáltalán versenyben akar maradni az
egyesült Európa.
Ezért különböző szervezeteket és programokat hoztak
létre, amelyek az EU technológiapolitikai csúcsszerveivé lettek. Ezek közé
tartoznak a Tudományos és Műszaki Kutatási Bizottság (CREST), a Tudomány és a
Technológia Fejlesztésének Európai Bizottsága (CODEST), az Ipari Kutatási és
Fejlesztési Bizottság (IRDAC), a Tudományos és Technikai Bizottság (CST),
valamint a Tudományos és Műszaki Dokumentációs és Információs Bizottság
(CIDST).
Az EU keretében folyó K+F együttműködés
hatékonyságának növelésére programokat indítottak. Ilyenek például a SCIENCE (a
tudomány és a kutatás hatékonyságának növelése), az ESPRIT (információs
technika), a BRITE (ipari alapkutatások), az EURÉKA (fejlett technikák), a RACE
(távközlés), a FAST (a technikai fejlődés előrejelzése, értékelése), a COMETT
(az egyetemek és az iparvállalatok közötti együttműködés előmozdítása), a
SPRINT (az innováció és a technológiatranszfer fejlesztése).
Ezek közül kiemeljük a Sprint-programot (Strategic
Program for Innovation and Technology Transfer), amelynek bevezetője
megállapítja, hogy az innovációs képesség az emberi természet lényeges
jellemzője, és alapvető szerepet játszik a civilizáció fejlődésében. A
társadalmak jövője a felgyorsult műszaki fejlődés és a gazdaságok egyre
szorosabb összefüggése mellett innovációs képességűktől függ. Ez a képesség
befolyásolja a növekedést, a munkahelyteremtést, a társadalmi és kulturális
haladást, az életszínvonal növelését, a környezeti feltételek javítását.
A Sprint-program felvázolja az innováció komplex
folyamatát. Innovációként értelmezi az új gondolat megfogalmazását és konkrét
formában (termékben, eljárásban, szolgáltatásban) való realizálását. Az
innováció egy sorozat végtelenül változatos, egymással összefüggő lépést
(kutatás, feltalálás, fejlesztés, megvalósítás, piaci bevezetés stb.) és
sokoldalú hozzáértést (tudományos, technikai, jogi, pénzügyi, kereskedelmi
stb.) igényel. A kisvállalkozások - autonóm és rugalmas jellegük miatt - fontos
hordozói az innovációnak és technológiatranszfernek, ha sokoldalú támogatást
kapnak. A Sprint-program egyik fő célja a kis- és középvállalkozások innovációs
kapacitását növelő nemzetközi infrastruktúra kiépítése az Unió belső határok
nélküli nagy piacán.
A Sprint-programnak két fontos feladatát kiemeljük,
az összekapcsolódás elősegítését a különböző nemzeti hátterű és jártasságú
emberek között, valamint az eszmék és információk „olvasztótégelyének”
megteremtését. Ez az elsővel kapcsolatban nem más, mint egy humán hálózati,
közvetítő mechanizmus létrehozása. E körbe tartoznak a kisvállalkozásokat
segítő tanácsadó szolgálatok, ipari és kereskedelmi kamarák, regionális
fejlesztési intézetek bevonása, innovációs központok felállítása. A kockázati
tőkét juttató szervezetek összefogását is szükségesnek látták, létrejött az
Európai Kockázati Tőke Egyesülés (EVCA).
A program második fele az eszmék és információk
áramlásával, a kommunikáció fejlesztésével kapcsolatos. Ennek keretében
történik az ismeretek terjesztése a technológiai és innovációs konferenciák
segítségével. Az "Euro Tech Alert" project révén rendszeres a
tájékoztatást terveztek a kutatási eredményekről, mint potenciális innovációs
forrásokról. Fontos része a programnak az intézményes kapcsolatteremtés az
innovációt és a technológiatranszfert előmozdító szervezetek között.
Munkabizottságot hoznak létre annak folyamatos
tanulmányozására, hogy milyen módon lehet javítani az egyes országok nemzeti
iparjogvédelmi rendszereit az innováció ösztönzése céljából. A EU technológiapolitikai
intézményrendszeréhez tartozik az Európai Szabadalmi Szervezet (EPO) és az
INPADOC is.
Az előbbiekben vázoltak a 80-as évek hangzatos
elképzelései voltak. Az EU tagországaira vonatkozó közelmúltbéli innovációs
helyzetet az „Innovációs Zöldkönyv” (1995) foglalta össze.
Abban bemutatták, hogy az innováció-politikát tekintve, egyes tagországok
növelték az innovációs ráfordításokat, kiemelten támogatták a tudományos és az
ipari szféra közötti kapcsolatokat, közvetett innováció támogatási módszereket
(pl. adókedvezmény) vezettek be stb.
Összességében ezek figyelembe vételével is az EU
Bizottság az „Innováció a tudásvezérelt gazdaságban” című
dokumentuma megállapítja, hogy az Unió innovációs potenciálja 2000-ig
lényegesen nem javult. Például a kutatási ráfordítások uniós átlagban alig
haladták meg a GDP 1,9 %-át. A kutatási eredmények nem járultak hozzá elegendő
mértékben az ipar és a gazdaság fejlődéséhez.
A kutatáspolitika és a kutatási programok nemzeti szinten zajlottak csupán, nem
volt európai technológia transzfer.
A fentebb bemutatott mozaikszó szervezetek és
tervek, mint a sámánok ráolvasása, nem hozott gyakorlati eredményeket, csak
pénzt emésztett. A tarthatatlan innovációs helyzet jobbítására az Európai
Bizottság, a tagországok 1998-2000. közötti innovációs teljesítményeit
figyelembe vevő intézkedési tervet dolgozott ki. Annak kiindulási
pontját az 1995-ben megjelent Innovációs Zöldkönyv képezte. A 15-ök és
az új tagországok aktuális feladatai az Európai Tanács lisszaboni
csúcsértekezletének Elnöki Határozataiból erednek. Feladat egy igazán
megvalósítható és hatékony innováció-politika valamint innováció-finanszírozás
kialakítása.
Az Európai Bizottság megbízásából 2001-ben „Innováció-politika
hat tagjelölt országban – A kihívások” címmel tanulmány készült, amely
Ciprus, a Cseh Köztársaság, Észtország, Magyarország, Lengyelország és
Szlovénia innovációs helyzetét elemezte, és javaslatot tett néhány, 2003-2004
között meghozandó intézkedésre. Ezek közül az alábbiakban röviden
ismertetjük a bennünket érintőket.
·
Innovációra nyitott, kreativitásra ösztönző
környezet kialakításának támogatása
Az
oktatási rendszer felülvizsgálata a kreativitásra történő oktatás
szempontjából, az ipari szektor innovációs igényeinek felmérése, Innovációs Díj
létrehozása az innovatív vállalatok részére, a vállalatok ösztönzése saját
képességeik fejlesztésére.
·
Az innováció, mint prioritás kezelése a jogi és szabályozási reformoknál
A
jelenlegi és a tervezett jogszabályok áttekintése a többszörös szabályozás
elkerülése céljából, a cégbejegyzési eljárások egyszerűsítése, a szellemi
tulajdonjoggal kapcsolatos kérdések felülvizsgálata (törvény, eljárás,
költség).
·
A innovatív kisvállalkozások számának
növelése
A technológia
parkok vagy inkubátorok számára szükséges induló tőke (seed capital)
megteremtése, a pénzügyi kockázatok csökkentése garancia alapokhoz hasonló
mechanizmusok kialakításával, interdiszciplináris oktatás és szakképzés, innováció-menedzselési tanfolyamok.
·
A tudás és a technológia iparba áramlásának
segítése
Olyan
támogatási rendszer kialakítása, amelyik lehetővé teszi a kisvállalkozások
számára az állami kutatóhelyek eredményeihez való hozzáférést, az eredmények
ipari hasznosítását segítő pre-kompetitív kutatások támogatása, ipari
klaszterek létrehozási feltételeinek javítása stb.
·
Innovációt támogató szakpolitikai gyakorlat
kialakítása
Olyan
innovációs elemzések készítése, amelyek lehetővé teszik a 2002. évi Közösségi
Innovációs Felméréssel való összehasonlítást, az innovációt támogató
eszközök és struktúrák értékelése és hatékonyságuk mérése, olyan pénzügyi vagy
üzleti fórumok szervezése, ahol meg lehet vitatni az innovációt érintő témákat,
technológia előretekintés a technológiai trendek figyelésére stb.
Az európai innováció akkor lesz sikeres, ha a
folyamataihoz elegendő kockázati tőke és találmány áll rendelkezésre. Először
bemutatjuk az előzővel kapcsolatos helyzetet. Az Európai Tanács cardiffi
csúcstalálkozója 1998-ban elfogadta a „Kockázati Tőke Intézkedési Tervet”,
amelynek az volt a célja, hogy 2003-ig a tagországok és az Európai Bizottság
közösen hárítsák el a vállalkozások versenyképességének növekedését gátló
akadályokat. Meghatározták a fejlődést hátráltató tényezőket, amelyek az
alábbiak:
·
piac megosztottság,
·
szabályozási problémák,
·
rossz adózás,
·
kisvállalkozások tőkehiánya,
·
humán erőforrások fejletlensége és
·
kulturális akadályok.
Vegyük sorra az eredményeket ezen a téren. Az
Európai Beruházási Bank a lisszaboni stratégiához igazodva hitelt nyújt a kis-
és középvállalkozások fejlesztéséhez, új technológiák bevezetéséhez, a
közszféra és a magánszféra közös kutatási programjaihoz, transzeurópai
szélessávú kommunikációs hálózatok kialakításához és információtechnológiai
továbbképzési központok felállításához. Az akciói várhatóan 2004-ben is
folytatódnak és az új tagok számára is hozzáférhetők lesznek. A számadatok
alapján a tagországokban a kockázati tőke piac 2000-ben elérte a GDP 0,23%-át.
„A Kockázati Tőke Intézkedési Terv
végrehajtásáról szóló 2001. évi jelentés” szerint a fentiek ellenére
Európában az innovatív projektekkel rendelkező vállalkozásoknak nincs meg az
azok megindításához szükséges tőkéje. Ezért „elsőrendű politikai prioritás”,
hogy megfelelően nagy kockázati tőke álljon rendelkezésre az
Európai Unióban.
Ezek után térjük rá az európai innováció
sikerességének másik feltételére, a találmányok szabadalmaztatására vonatkozó
kérdésre.
Az EU Bizottság idevonatkozó anyagai szerint az
innovatív vállalkozások fejlesztési lehetőségét alapvetően befolyásolja, hogy
milyen bonyolult jogi eljárással történik, és mennyibe kerül újdonságaik
szabadalmi védelme.
Mindenekelőtt meg kell ismernünk az európai
szabadalmaztatási rendszert. Az Európai Szabadalmi Egyezményt néhány európai
állam (Benelux, UK, Franciaország, Németország és Svájc) kötötte meg (1973.
október 5.) szabadalmak regionális kiadására, a Párizsi Uniós Egyezmény 19.
cikkelye és a Szabadalmi Együttműködési Szerződés 45. cikkelyének 1. bekezdése
szerint lemondva a nemzeti elbírálásról. Az Egyezmény a fenti szélesebb körű,
iparjogvédelmi világegyezményekhez jól illeszkedik, és csak meghívott európai
állam fogadhatja el.
A mai napig
24 európai állam ratifikálta a szerződést: az EU tagállamai, valamint Bulgária,
Ciprus, Csehország, Észtország, Liechtenstein, Monaco, Svájc, Szlovákia és
Törökország. Azok az országok pedig, amelyek nem tagok, de területükre
érvényesnek mondák ki az Egyezményt: Albánia, Lettország, Litvánia, Macedónia,
Románia és Szlovénia. Magyarország hosszas előkészületek után 2003. január
1-jével csatlakozott tagként.
Az Egyezmény alapító tagállami hozták létre az
Európai Szabadalmi Szervezetet. Az Szervezet a nemzetközi jog alanya,
pénzügyileg önálló. Tagjai az Egyezményhez csatlakozott államok. Feladata, hogy
regionális (európai) szabadalmakat adjon ki. Az ügyek intézésére (szabadalmak
elbírálása, kiadása) hozták létre az Európai Szabadalmi Hivatalt. A
félreértések elkerülése érdekében hangsúlyozzuk, hogy e szervezet nem az
Európai Unió jogintézménye!
Az Európai Szabadalmi Hivatal Münchenben van, és
több mint ötezer alkalmazottal működik. Irodát tart fent Hágában, Bécsben és
Berlinben. Bevételei az eljárási díjakból, az oltalom kezdő éveire eső
fenntartási díjakból, az államok európai szabadalmak után beszedett fenntartási
díjak után teljesített befizetéseiből állnak. A feltalálók és a szabadalmasok
2001-ben 900 millió euró körüli összeget fizettek ki. Mindezért abban az évben
a Hivatal több mint 160 000 szabadalmi bejelentést vett át és intézett,
megadott 35 000 európai szabadalmat. E Hivatal egyébként eddigi működése alatt
már több mint egymillió bejelentést látott. A bevételekből tartják fenn az
információs rendszert (espa@canet), amelyben díjmentesen több mint 30 millió
szabadalom kutatható.
Azokat a szabadalmakat, amelyeket az Egyezmény
szerint lehet megszerezni, európai szabadalmaknak nevezik. Az európai
szabadalom egy szerződő államban ugyanazon hatállyal rendelkezik, mint egy
nemzeti szabadalom. A félreértések elkerülése érdekében hangsúlyozzuk, hogy az
európai szabadalom nem az Európai Unió szabadalma!
Egy ilyen szabadalom megszerzése is a bejelentéssel
kezdődik. Európai szabadalmi bejelentést az Európai Szabadalmi Hivatalnál
(München, Hága, Berlin), valamint a szerződő államok nemzeti iparjogvédelmi
hatóságainál (nálunk MSZH) lehet tenni. A nemzeti hivatal csak átvevő, a bejelentést
az Európai Szabadalmi Hivatalhoz küldi érdemi ügyintézésre.
A bejelentést vagy angol, vagy francia, vagy német
nyelven (ESZH hivatalos nyelvei ezek) kell elkészíteni. Az ESZE 65. cikkelye
megengedi, hogy egy szerződő állam megkövetelje az európai szabadalom
szövegének nemzeti nyelvre történő lefordítását. Így teszi ezt a többihez
hasonlóan a magyar törvény is. Ha egy bejelentő ennek nem tesz eleget, akkor az
illető államban oltalma keletkezésétől fogva hatálytalan lesz.
A jelenlegi regionális európai szabadalmi rendszer
bonyolult, nehézkes és igen drága. Az Európai Szabadalmi Egyezmény szerinti
szabadalmaztatás átlagos, egy szabadalmi bejelentésre vetített összköltségét 49
900 Euróra becsülhetjük, főleg a tetemes fordítási és ügyvivői költségek miatt.
Az USA esetében ez a költség 10 330 Euró, Japánban pedig 16 450 Euró.
Magyarországról 2003-ban, az életbelépett európai szabadalmi rendszer első
évében, 4, azaz négy európai bejelentést tettek.
A jó megoldás egyszerűnek látszik. Az Európai
Tanács 1975-ben a luxemburgi csúcsértekezleten határozta el az egységes európai
szabadalmi rendszer létrehozását. E határozat egyetlen eredménye az 1997-ben
kiadott „Szabadalmi Zöld Könyv”, amelyben ismételten megfogalmazták a
közösségi szabadalom szükségességét. Leszögezték, hogy az innovatív
vállalkozások számára elengedhetetlen az, hogy a lehető legkevesebb költséggel
valamennyi tagországban érvényes egyetlen szabadalommal védeni tudják
találmányaikat.
Az Európai Tanács barcelonai csúcsértekezletén
2002-ben ismét megfogalmazódott a közösségi szabadalom óhaja. Bárki beláthatja,
hogy az nem realitás, csak távoli célként lebeg előttünk és a hivatalnokok
íróasztalai felett.
Úgy gondoljuk, hogy az EU közösségi szabadalom
nélkül valójában nincs egységes uniós innovációs térség és politika.
Véleményünk szerint az EU innovációval kapcsolatos fentebb bemutatott
határozatok, nagy tervek és szervezetek az eurobürokrácia (költséges) játékai
csupán. Természetüket és eredményességüket tekintve hasonlatosak a volt KGST
ügyeihez. Mi megedződtünk azon, hogy a vágyak, óhajtások mindig visszaköszöntek
a párthatározatokból, de mi közben haladtunk életünk kitaposott ösvényein. Most
sincs más reális lehetőségünk.
A közösségi szabadalom fiaskója is bizonyítja, hogy
az Európai Unió alig képes tompítani a nemzeti érdekeket. Ugyanis az innováció
annyira fontos egy nemzetgazdaság szempontjából, hogy annak két stratégiai
elemét, az iparjogvédelmet és a kockázati tőkét az „erős” országok nem
hajlandóak kiengedni a kezükből. Ezért aztán nem létezik EU innováció, csak
német, angol és francia, meg a többi. Az integráció valóságosan nem következik
be egyhamar az innováció terén. Ajánlatos a hazai viszonyainkat (törvények,
szervezetek) ennek megfelelően (sumákolva) kialakítani, úgy, mint a történelmünk
során mindenkor.
Az
EU „innovációs torta”