300 sikertörténet egy
évtized alatt
A globalizálódó világ egyik nagy
ellentmondása, hogy a termelés és a kereskedelem a globális társaságoknál koncentrálódik,
míg a találmányokat és művészi alkotásokat egyének hozzák létre, döntő
többségben olyanok, akik semmilyen viszonyban sem állnak egy társasággal. Az
alkotások megvalósítása, esetünkben a találmányok kereskedelembe vétele a
feltaláló/szabadalmastól a globális társaságok felé vezető egyirányú út, amely
megtételének költségeit a feltalálónak kell előlegezni. A feltaláló az esetek
nagy többségében nem rendelkezik ehhez elégséges tőkével. Egy globális társaság
pedig soha nem tesz egy lépést sem a feltalálók felé.
A közérdek azt kívánja, hogy az alkotások
minél nagyobb számban valósuljanak meg. Ezért a közösség céljainak
teljesítésére fizetett pénzből, az adókból kellene megelőlegezni a találmányok
megvalósításának költségeit. Kevés országban teszik ezt így. Magyarországon az
állam kismértékben támogatja a találmányok megvalósítását. A Magyar Feltalálók
Egyesületének (MAFE) éppen ezért a legfontosabb törekvése a találmányok
kereskedelembe vételének elősegítése. E tevékenység végzéséhez a MAFE és tagjai
jelentős hozzájárulást adnak. Az elmúlt évtizedben a MAFE kialakította a
találmányok kereskedelembe vételének hatékony és alacsony költséget igénylő
módszerét, amelyet röviden az alábbiakban ismertetünk.
Azokat a találmányokat, amelyeknek
kereskedelembe vételét támogatjuk, jól ki kell választani, mert a rendelkezésre
álló pénz kevés. A válogatás első fázisa a megvalósuló találmányok
összegyűjtése. Találmányi kiállítás erre a legjobb. A MAFE az elmúlt évtizedben
öt olyan találmányi kiállítást szervezett (l. 1. sz. táblázat), amelyeken közel
1500 magyar találmányt mutattak be. A kiállításokon zsűri értékelte a témákat.
A verseny mércéjét külföldi találmányok (összesen közel 800) szereplése tette
nemzetközivé. A magyar díjnyertesek közül választottuk a témákat a további
marketingre. Nagy többségben (80%) olyan találmányokat választottunk, amelyek
már, mint áru is bemutathatóak. A feltalálók majd minden esetben olyan
magánvállalkozók, vagy kisvállalkozások tulajdonosai voltak, amelyek az
újdonságot már gyártani kezdték. A válogatásnál a fő szempont a találmányt
megtestesítő áru vagy szolgáltatás eladhatósága volt.
Ezeken a kiállításokon díjmentes standokat biztosítottunk a MAFE tagjainak és az IFIA tagszervezeteinek. A GENIUS kiállítások önmagukban is több száz találmány sikeres megvalósítását indították el. Hozzájárultak még a nemzetközi feltaláló mozgalom, az IFIA céljainak törekvéseinek és munkájának megismertetéséhez, valamint a szellemi tulajdon jogbiztonsága növeléséhez.
A MAFE a kiállításokat állami támogatásból és
saját forrásaiból (cégek, egyének támogatásai, árbevétel) rendezte meg. Például
a IV. GENIUS Nemzetközi Találmányi Kiállításra az Egyesület 37 millió forintot
költött. Az egy témára eső költség 109 792 Ft volt. Mivel a kiállítási terület
a tagok részére díjmentes volt, ezt az összeget a MAFE támogatásként nyújtotta
a találmányok kiállítóinak.
1 sz. táblázat
MAFE rendezte találmányi kiállítások
Év |
Esemény |
Alkalom; cél |
Találmány (összesen) |
Találmány (magyar) |
Országok |
1991 |
Invenció ‘91 |
Nemzeti demonstráció |
500 |
500 |
1 |
1996 |
GENIUS ‘96 |
Magyar szabadalom centenáriuma |
621 |
446 |
22 |
1998 |
GENIUS ‘98 |
396 |
240 |
29 |
|
2000 |
GENIUS 2000 |
Magyar Millennium |
439 |
212 |
32 |
2002 |
4th GENIUS |
Környezetvédelem |
337 |
210 |
80 |
A kiválasztott találmányok feltalálóit a
megfelelő nemzetközi oltalom megszerzésében tanácsainkkal segítettük. A
tájékoztató anyagok elkészítésénél szorgalmaztuk az IFIS ajánlati séma
használatát. Közösen terveztük meg a leendő kiállítóinkkal bemutatójuk anyagát.
A posztereket minden esetben a MAFE készíttette el. A MAFE intézte a
kiállítások formaságait, és végezte a szállítást, rendezte a kiállítást,
ellátta a tájékoztató szolgálatot a bemutatón. A feltalálók 10-20%-a vett csak
részt személyesen a kiállításokon, aminek anyagi és nyelvi okai voltak.
A külföldi bemutatók, amelyeken kiállítottunk
négy csoportba sorolhatók.
Az elsőbe valamilyen profit orientált cég
által szervezett találmányi kiállítások tartoznak. Kiállítottunk már az elmúlt
évtizedben minden hagyományos találmányi kiállításon. Ezeken a kiállítói kör
illetve a látogatók különböznek. A Genfi Szalon és a Brussels EUREKA inkább
nemzetközi, a témák kisebb hányada származik a hazaiaktól, e két kiállítás
üzletemberei leginkább francia nyelvűek. Nürnbergben az IENA kiállításon nagyon
sok a német találmány, itt kevesebb a szláv, több a távol-keleti kiállító. A
találmányi kiállítások az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban
leginkább nemzeti jellegűek.
Azt tapasztaltuk, hogy e hagyományos
találmányi kiállításokon az újdonságot felszedegető befektetők a globalizáció
előrehaladtával kevesebben vannak. A potenciális fogyasztóként várható
látogatók száma viszont folyton növekszik, mint a média érdeklődése is. Az
embereket nem elégíti ki igazán a globalizált termelés csak látszólagosan
széles választéka. A nagyközönségtől fogadott észrevételek igen hasznos
marketing tapasztalatokat nyújtanak számunkra. Másik fontos hozadéka e
bemutatóknak a díjak által elérhető erkölcsi siker, amit minden alkalommal
elértünk.
A MAFE az évek során állami felkérésre
szerepelt különféle szakvásárokon is a megfelelő terület szerinti
találmányokkal (Hannover, Basel, Milano, Lipcse vásárai). Ezeken a fórumokon a
hagyományost keresik, a találmányokkal ilyen vásárokon csak ismerkedik az
üzleti világ. Erkölcsi elismerést nem adnak, és a média pénzért tudósít ilyen
helyeken.
Harmadik csoportba a külföldön szervezett
magyar újdonság bemutatók tartoznak. Ezeket valamelyik magyar külképviselet
szervezte (pl.: Szöul, Tel-Aviv, Szófia, Gent), és a bemutató mellett egyéb
kulturális rendezvény is volt. A találmányi bemutatót magunk készítettük. A
látogató üzletemberek száma erősen függött az előkészítéstől. Ezeken a
költségeinket teljesen fedezték, a bemutatóinkról hasznos kapcsolatokkal
tértünk haza.
A negyedik, utolsó csoportba valamelyik
testvérszervezet által rendezett találmányi kiállítások tartoznak. A MAFE
szerepelt több, ilyen kiállításon (Peking, Hong Kong, Manila, Belgrád,
Szabadka, Zágráb, Gdansk, Gdynia). Sajnos ezek egy részén kevés a látogató,
mert a szervezőknek reklámra alig futja. De ahol jó volt az előkészítés és az
állam kellően támogatta a rendezőt (pl.: Peking, Hong Kong, Manila) több a
látogató, mint a profi vásárokon. Miután a MAFE saját kiállításain díjmentes
részvételt biztosít a feltalálószervezeteknek, nem állítunk ki olyan testvérszervezet
által rendezett kiállításon, ahol pénzt kérnek tőlünk a standért. Ezért nem
szerepelünk ebben az évben, Szöulban, az IFIA Közgyűlése alkalmából rendezett
vásáron.
A kiállítások következtében az elmúlt tíz év
alatt tisztán licencia értékesítés kevés volt, a szabadalmi jogokat az új
termék értékesítésével együtt vették meg. Fontos tanulság, hogy az új termékre
szabadalmi garancia szükséges. Abban az esetben, ha az illető országban nem
volt érvényes szabadalom, az üzlet nem jött létre.
A kiállítások legnagyobb haszna a média
érdeklődésének felkeltése, a fizetség nélküli reklám elérése volt. Külföldön
sikert aratott több száz magyar találmányt a nemzetközi piacon és itthon
megismerte a nagyközönség és az üzletemberek. Sok feltalálónak sikerült
befektetőt találni, a gyártást felfuttatni. Egyesekből nemzetközi eredményei
alapján sztárfeltaláló lett („Az év feltalálója” cím kiadása), ami különösen
növelte a tőke érdeklődését.
A médiában az ismeretterjesztő írások és
műsorok nagyban segítik a magyar találmányok megvalósulását. Kiemelkedik ezek
közül a Kossuth adón havonta egyszer jelentkező „HEURÉKA”, amelyben havonta egy
alkalommal közel egy évtizede sikeres találmányokat mutatnak be.
Négy évvel ezelőtt kezdtük használni az
Internetet az informálás mellett a találmányok kereskedelembe vétele
eszközeként. A korábbi GENIUS kiállításoknak a honlapunkon megvalósítottuk a
virtuális változatát. Sajnos a IV. GENIUS anyagát, több mint kétszáz
feltaláló-magánvállalkozó üzleti ajánlatát anyagi okok miatt még nem tudtuk
honlapunkon nyilvánosságra hozni.
A külföldi bemutatóink anyagát is elhelyezzük
ezen a honlapon. 2000-ben a szerepléseink: Genf, Damaszkusz, Szabadka, Gdansk, Tripoli, Nürnberg, Brüsszel . 2001-ben a
kiállítások amelyeken részt vettünk: Genf, Damaszkusz, Szabadka, Gdansk,
Nürnberg, Brüsszel . 2002-ben kiállításaink az alábbiak voltak: Genf , Szabadka ,
Waterbury, USA , Hong Kong, virtuális, Nürnberg , Brüsszel .
A honlapról fogadott érdeklődésekről nincs
közvetlen statisztikánk. Azokat az érdekeltek fogadják, jelentőségteljes
kapcsolatok felvételéről számoltak be eddig.
A MAFE a honlapján nyitott egy Internet Találmányi
Boltot. A kínálatból, amely jelenleg találmány alapján
gyártott játékokból és egyéb használati tárgyakból áll (19 árucikk) rendelni
lehet. Az árut a posta szállítja, és a postásnak kell fizetni érte. Egy év után
a forgalom már mérsékelt (havi 10-20 vásárlás), és állandó növekedést mutat.
A honlapunk népszerűségét állandóan fokozzuk.
Mostanában indult a magyar televízió 1-es csatornáján esténként egy technikai
érdekességeket bemutató napi műsor a „Navigátor”. Azt minden alkalommal egy
rejtvény zárja. A honlapunkról megmutatnak egy találmányt ábrázoló képet. Három
válasz közül kell kiválasztani a helyeset, hogy mit ábrázol a kép. A nyertes
vacsorameghívást kap, honlapunk népszerűsége pedig növekszik. Két év alatt a
magyar változatát a honlapunknak több mint 16 000 esetben látogatták meg. Az
angol változatnak 5 100 látogatója volt.
Az érdeklődés további növelésére egyik
feltalálótársunk festményeiből virtuális tárlatot nyitunk.
A fent ismertetett módszerrel elértük, hogy a
találmányok sikeres megvalósulásának aránya nálunk 10-20 százalék körüli, míg a
nagyvilágban ez az arány átlagban 1-5%-os. Az állami ráfordítás nálunk (évi
5-10 millió Ft.) a más országokhoz képest az ottani hasonló célra nyújtandó
állami támogatásnak (Finnország 4000 millió Ft, Románia 200 millió Ft stb.)
töredéke csupán.
Magyarországon tehát az elmúlt évtized alatt a MAFE tagjai által feltalált több mint 1500 találmányból, az Egyesület marketing tevékenységének segítségével közel 300 sikeresen megvalósult.