Nádas Béla dr. Kettős kardáncsukló
1. A találmány:  Kettős kardáncsukló
  • A megoldott probléma: Eltérő szöghelyzetű tengelyek összekapcsolása egy egyszerű mechanizmussal, melynél a hajtó és a hajtott tengely szögsebessége mindig azonos.
  • Meghatározás:  A kettős kardáncsukló két tengely összekapcsolására szolgál, ahol a két tengely szögbeli elhajlása egymáshoz képest nagyobb lehet, mint a tradicionális hajtóműveknél, a hajtó és hajtott tengely szögsebessége mindig azonos.
  • Bemutatás: Ez a kettős kardánhajtás két tengely közötti változó mértékű szöghiba kiegyenlítését végzi el. Két kardáncsukló sorba állítása egy hajtásláncon belül ismert módon előnyös, mivel együttműködésük által a szögteljesítmény duplázódása mellett a kihajtás is egyenletessé válik. Az utóbbi jellemző azonban csak akkor teljesül, ha a két kardáncsukló egyenlően osztja el a hajtó és hajtott tengely között fennálló szögeltérést. Ez csak fix állású kardáncsuklóknál valósítható meg egyszerűen, ugyanakkor segédmechanizmus beépítését teszi szükségessé a pillanatról pillanatra változó szöghelyzetben működő kettős kardán egységeknél. Jelen megoldás jellemzője, hogy a két kardánkereszt nem köztes tengellyel kapcsolódik egymáshoz, hanem egy kétkarú csuklós mechanizmuson keresztül.

 

A csukló karjai a kardánkeresztek megfelelő száraiba csapágyazottan illeszkednek. Ez az egyszerű mechanizmus minden szöghelyzetben automatikus szögfelezést és ennél fogva a meghajtó és hajtott tengelyek azonos szögsebességét eredményezi. A hajtó és a hajtott tengelyek forgástengelyének keresztezési pontját egy mozgó segédkeret határozza meg. Ellensúlyokkal a szerkezet magas fordulatszámon is pontosan kiegyensúlyozható, ugyanakkor az egyszerű kardáncsukló kétszeresének szögtartományában működőképes és a tengellyel kapcsolódó kettős kardáncsuklóknál tömörebb szerkezetként alakítható ki. Mivel az egyszerű kardáncsukló elemeit tartalmazza, kenőanyag és karbantartás igénye hasonlóan szerény.

  • Alkalmazás: Szinkroncsuklók (Rzeppa, Bendix stb.) kiváltására használható a gépiparban, járműiparban.
  • Előnyök:  Kis súrlódással, zajtalanul, alacsony kenőanyag szükséglettel a szimpla kardáncsuklónál nagyobb szögtartományt enged meg úgy, hogy a meghajtó és hajtott tengely minden pillanatban azonos szögsebességű. Szerkezete egyszerű, így olcsón, könnyen gyártható és sokoldalú felhasználáshoz méretezhető.

     

  • Kifejlesztési stádium:  A prototípus rendelkezésre áll.
  • Dokumentáció: Kérésre rendelkezésre áll.

2. A feltaláló: 

  • Neve: Nádas Béla dr.
  • Bemutatkozás:  A feltaláló Budapesten él, 50 éves, belgyógyász orvos. Kedvtelésből, kikapcsolódásként és szabadidejében technikai és gépészeti kérdésekkel foglalkozik ‚s ilyen irányú az érdeklődése. Több találmánya is van.

3. A védelem: 

  • Forma:  szabadalmi bejelentés (nyilvántartási szám: P0203250) 
  • Prioritás:  2002.09.30.
  • Érvényesség: 
  • Szabadalom tulajdonosa: A feltaláló

4. Üzleti szándék: A feltaláló el kívánja adni a licencet.

5. Kapcsolat: