Egy alternatív új Széchenyi terv
Készítette Vedres András a Magyar
Feltalálók Egyesületének főtitkára és a Feltalálók Egyesületei Nemzetközi
Szövetségének elnöke
I./ Az Új Széchenyi
terv általános célja
A Terv célja Magyarország talpra
állásának és felemelkedésének elősegítése elsősorban iránymutatás és
különösen a hazai gazdaság szereplőinek állami támogatása által, hogy az
ország polgárai hiányt ne szenvedjenek anyagi javakban, energiában,
biztosítva legyen számukra munkalehetőség és jó egészség.
II./ A támogatás
alanyai
Magyarországon életvitelszerűen élő
magánszemélyek és itt működő társaságok, elsősorban kis és közepes
vállalkozások beleértve a mezőgazdaságban a gazdákat valamint a
kutatóhelyeket (egyetemek, intézetek stb.).
Megjegyzés: Az nem kikötés, hogy a
támogatás alanya magyar legyen, tehát a Terv nem sérti az Európai Uniónak a
támogatásokra vonatkozó általános követelményét.
III./ A támogatás
tárgya (alapelvek és irányok)
A nagyvilágban mindenhol igaz, hogy
nincs prosperitás innováció nélkül. Viszont nincs innováció találmányok és
szerzői művek nélkül, de nem is születhetnek meg találmányok és szerzői
művek alkotó emberek, feltalálók és szerzők nélkül.
Magyarország legjelentősebb,
kiapadhatatlan erőforrása polgárainak alkotóképessége és munkája.
Fejlesztéspolitikánk alapja és iránya ez a forrás kell, hogy legyen. A
támogatás nyújtásának két alapelve és egyben feltétele az alkotó munkával
kapcsolatos.
Az első támogatási alapelv:
Az Új Széchenyi Terv olyan projekteket
támogat, amelyekben valamilyen olyan alkotás hasznosul, amelyre a vonatkozó
szellemi tulajdon ebben az évszázadban jött létre.
Az általánosan megkövetelendő első
támogatási alapfeltétel tehát újonnan létrehozott (egy évtizednél nem
régebbi) szellemi tulajdon megléte, ami nevesítve a következőket jelenti:
·
Találmány illetve ezzel
egyenértékűen használati minta, valamint a legújabb iparjogvédelmi
kategória, a számítógéppel megvalósított találmány (computer implemented
invention)
·
új forma (design),
·
új növényfajta,
·
új szerzői mű (írott-
képzőművészeti-, film- és videó alkotás, zenei mű, táncjáték
számítógépprogram stb.), kulturális innováció, valamint
·
hungarikum minősítés.
Tehát az Új Széchenyi Terv lényegében
és általánosságban együtt támogatja az invenciót és az innovációt.
Az általánosan megkövetelendő
támogatási feltétel teljesülése automatikusan gondoskodik arról, hogy csak
újdonság kapjon állami segítséget, és olyan innovációs tevékenység legyen
támogatott, amely során a létrehozott terméket vagy eljárást illetve
mindkettőt a szellemi tulajdon kizárólagossága révén, akár világméretű
monopólium tulajdonjoga biztosítja. Ilyen monopólium nélkül a globalizált
gazdaságban ma már nincs hasznosítás, nincs jó üzlet.
E támogatási alapelv megkövetelése
további automatikus előnyöket is eredményez.
1.
Először. Csakis
újdonságok innovációja, majd azok termelése révén érdemes és lehet manapság
új munkahelyeket teremteni. A szokványos tevékenységnek, vagy szokványos
termékeknek nincs nagy jövőjük. Azokkal a gazdaság nehezen bővíthető, csak
újdonságokra alapozott üzletek révén.
2.
Másodszor ez az elv a
gazdaság minden ágára vonatkozik. Akár az ipar vagy mezőgazdaság területére,
közlekedésre, szolgáltatásokra, kulturális innovációra stb. Ilyen
tekintetben nincs kijelölt prioritás vagy ágazat. Csak a jogvédett újdonság,
azaz alkotás megléte a feltétel.
3.
Harmadszor. Hazánkban
manapság egy vállalkozás irányultsága nem más, mint olcsón venni, aztán
drágábban eladni. Ez nem igazi érték- és munkahely-teremtés. Az alkotás és
az eredményei hasznosításának támogatási elve jó irányt szab majd
vállalkozásaink tevékenységére. Egy ilyen támogatás, miután előnyt fognak
élvezni a „kicsik”, egyben a leghatékonyabb ösztönzése lesz a kis és közepes
vállalkozásoknak, kutatóhelyeknek. Ez az elv azt is eredményezi, hogy nem
lenne szükség külön vállalkozásfejlesztési fejezetre, továbbá nélkülözhetővé
válna, a „vállalkozásfejlesztési ipar” pénzelnyelése.
4.
Végül negyedszer, ez az
elv a tudományos kutatásnál is érvényes kell, hogy legyen. Ugyanis a
tudományos eredmények általában az emberiség közkincsei. Egy szegény
országban nincs elegendő anyagi erő a közkincsek létrehozásának
támogatására. Azt csak a gazdagok képesek megtenni. Ezért ennek az
alapelvnek az érvényesítése a hazai kutatásnál automatikusan gondoskodik
majd arról, hogy a magyar tudomány támogatással elért eredményei csak nekünk
biztosítsanak monopóliumot. Természetes, hogy ez nem vonatkozik a monopol
eredményben megjelenő ismeretekre, mert az ugyan úgy az emberiség közkincse
marad, csak a tudományos vívmány üzleti hasznosítása lenne kizárólagosan
tulajdonunkban, ha megköveteljük annak szabadalmi védelmét. Hát éppen ez a
cél szolgálja igazán az adófizetőink befektetését a magyar tudományba.
Második támogatási alapelv:
A Terv csak olyan témákat támogasson,
amelyek semmiféle környezeti ártalmat nem okoznak.
Technikatörténeti példák sora
bizonyítja, hogy számos feltalált megoldás eleve környezetkárosító. Az ilyen
esetekben a műszaki alkotó csak a szűken vett megoldandó problémát látta, és
nem volt tekintettel a találmánya környezetet károsító hatásaira. Ha egy
ilyen alkotás a hasznosítás fázisába kerül, akkor, jaj a környezetnek. Ugyan
is a legtöbb hasznosító azaz az innovátor fittyet hány a környezeti
problémákra. Az innovációt csak a profitszerzés vezérli. Erre a
legtragikusabb példák az ólmozott benzin, vagy a Kontergam tabletták esete.
A támogatások elbírálásakor
gondoskodni kell ökológiai vizsgálatról, minősítve a témákat: Védi a
környezetet – Környezeti hatása semleges – Ártalmas a környezetre. Az utóbbi
kategóriába eső megoldások ne kapjanak támogatást.
Ennek az alapelvnek a szigorú
érvényesítése feleslegessé tesz külön környezetvédelmi fejezetet a Tervben,
mert egyedül garantálja minden területen a környezetvédelmi szempontok
teljesülését.
Kijelölt irányok
A fent taglalt alapelvek kötelező
megléte mellett további iránymutatás azaz a társadalom aktivizálása végett,
valamint a jövő gazdasági fejlődés biztosításához érdemes, széles kör
közreműködését igénylő néhány irányt és nagy feladatot megjelölni, mint
Széchenyi István tette hajdanán.
A kijelölt négy irány valamelyikébe
eső pályázatok előnyben részesülnek.
A közeli jövőben, azaz a jelen
évszázad első felében a legnagyobb megoldandó probléma az energia ellátás
terén jelentkezik. A kőolajkészletek a nyolcvanas évek táján elfogynak, a
földgáz talán kitart a következő századelőig. A kőszén 300 évig még elegendő
lesz. Egy emberöltő és vége az olajkornak, még gyermekeink és unokáink
idején. Hatalmas kihívás ez a gazdaságban. Mit tegyünk mi, magyarok?
Elsőként megjelölt prioritással fejlesszük gyógyfürdőinket? Nem, hanem
Széchenyi szellemében úgy hozzuk be lemaradásainkat, hogy közben a jövőre
készüljünk fel, aktivizálva erőinket az olajkor utáni idők új feladataihoz.
Tehát az Új Széchenyi Terv első, legfontosabb kiemelt iránya legyen:
1.) Áttérés előkészítése a
metenolgazdaságra (Methanol Economy®)
Oláh György Nobel díjas kémikus
2003-ban tette közzé először javaslatát az olajkor utáni idők energia
hordozójára, hogy az a metil-alkohol (metanol, methanol) legyen (Chemical
Engineering News 81 (38): 5, 2003). A következő évek során többen
kapcsolódva a lehetőség megvalósításához, mára a metanolgazdaság az
emberiség számára az egyetlen reális alternatíva az olajszármazékok, mint
energiahordozók helyettesítésére (Oláh György – Gooppert, Alain – Prakash,
G. K. Surya: Kőolaj és földgáz után: a metanolgazdaság; Better Kiadó,
Budapest, 2007.).
A
metanolgazdaság lényegi elemei illetve előnyei a követezőek:
·
A metanol nagy
energiasűrűségű üzemanyag benzines járműveink számára, melyek azt átalakítás
nélkül használhatják. A dízelolaj helyett a belőle könnyen nyerhető
dimetil-éter lesz a hajtóanyag.
·
A metanol egyben
kiindulási vegyület, talán még kedvezőbben, mint a jelenlegi kőolajból
nyerhatő származékok. Számos kémiai alapanyag és késztermék (gyógyszerek,
műanyagok, mosószerek stb.) előállíthatók belőle.
·
A metanolból az
úgynevezett metanol cellában oxidálva közvetlenül nagy hatásfokkal
villanyáram nyerhető. Az ilyen cella járműveink elektromos hajtására kiváló,
de hirtelen fellépő villanyáram igény biztosítására is alkalmas.
·
A metanol könnyen és
magas hozammal előállítható kőszénből, metán gázból valamint széndioxidból
is. Ez utóbbi módszernek köszönhetően lehetőség nyílik az energiatermelés
során keletkezett széndioxidnak üzemanyaggá történő visszaalakítására. Ez a
metanolgazdaság rendkívüli előnye. Megvalósul ezzel az energia gazdaságban a
gyors körfolyamat. Megjegyzendő, hogy így sikerül a széndioxid kibocsátás
nagymértékű csökkentése is.
·
A metanolgazdaság egyben
kapcsolatot jelent a korábban eltervezett, és megvalósítás alatt lévő
hidrogéngazdasággal. Ugyanis, a széndioxidból történő metanol szintézis
hidrogént igényel, mintegy átvíve e legreakcióképesebb energiatermelő
gázunkban rejlő energiát a metanol molekulába. Megszüntetve ezzel a
hidrogéngáz jelentette szállítási és tárolási problémákat. A metanol nem
primer energiaforrás. Előállításához energiára van szükség, mint ahogyan a
szerves anyagokból a kőszén vagy a kőolaj keletkezésére is a természet
évmilliók alatt tetemes energiát fordított. A metanol, beleértve a
kiindulási anyagát jelentő hidrogén előállítására magas hőmérsékletre van
szükség. Azt legkézenfekvőbben magas hőmérsékletű, u. n. negyedik generációs
atomerőművekkel érhetjük el (Very-hight-temperature rector; VHTR). Ezek
által nyert hő (900 C°) és katalizátor alkalmazásával vagyunk képesek vízből
legalacsonyabb áron hidrogéngázt nyerni.
Az első kijelölt irány:
Az Új Széchenyi Terv támogasson minden
olyan monopol eredmény elérését, amely a metanolgazdaság megvalósítását
célozza. Beletartozónak ítélhető egy hatalmas vállalkozás: magyar VHTR
atomerőmű tervezése és megvalósítása kiemelt állami beruházásban.
Végezetül leszögezhetjük, hogy
hatalmas erkölcsi hajtóerőt és a világ rokonszenvét nyernénk azzal, meg, ha
egy magyar Nobel díjas tervének megvalósításába fognánk elsők között
szellemi, majd technológiai közreműködőként.
2.) Akadálymentes hajózás
megvalósítása – vízlépcsők a magyar Dunán
Az Európai Unió vízi közlekedési
hálózatnak egyik legfontosabb közlekedési folyója a Duna. Ennek középső
része Magyarország területén halad át, és közel 50 helyen kell olyan
mélységi és/vagy szélességi korlátozással számolni, amely jelentős mértékben
akadályozzák a vízi út kihasználhatóságát. Ennek tudható be, hogy a hazai
belvízi szállítás aránya nem éri el az uniós átlag felét. Az akadálymentes
hajózás megvalósítása a Dunán csak a nagymarosi vízlépcső megépítésével
érhető el hosszútávon. Délebbre még két vízlépcső, Adony és Fajsz térségében
tovább növelhetné a vízi út kihasználtságát.
Második kijelölt irány:
Az Új Széchenyi Terv támogasson minden
olyan monopol eredmény elérését, annak innovációját, amely a nagymarosi
valamit az adonyi és a fajszi vízlépcsők megépítését (álalmi nagyberuházás
által) és azok komplex hasznosítását célozza.
A hajózás biztosításán túl a
vízlépcsők számos járulékos előnyt adnak.
·
E létesítményekhez
kapcsoltan folyami erőműveket (nem csúcsra járatott megoldások, mint amelyek
a korábbi tervekben szerepeltek), is érdemes építeni, villamos áram megújuló
energiával történő termelése érdekében.
·
A vízlépcsők egyben
árvízvédelmi szerepet is ellátnak majd, minden időben közel állandó
vízszintet biztosítva a mederben.
·
Lehetővé teszik a
mezőgazdaságban kiterjedt területek öntözését. Ennek a klímaváltozás miatt
különlegesen nagy jelentősége lesz a jövőben.
·
A Duna nem csak
összeköt, hanem elválaszt is. A beruházások révén, a gátakon lehetőség
nyílik három új közúti híd létesítésére.
·
A vízlépcsők
felépítésének további előnyei is lesznek. A nagymarosi objektum segíti
helyreállítani a szigetközi korábbi állapotokat, a duzzasztás miatt megőrzi
a környező ivóvíz lelőhelyek minőségét, biztosítva azok állandó vízhozamát,
valamint a Dunakanyar turisztikai értékét növeli. Az adonyi vízlépcső a
Dunamenti Hőerőmű termeléskorlátozását szüntetné meg az alacsony vízállás
idején. A fajszi vízlépcső pedig, a Paksi Atomerőmű 2000 MW-os bővítését
tenné gazdaságosabbá a frissvíz-hűtés biztosítása révén.
Bős-Nagymaros hírhedt ügyünk. El kell
végre ismernünk, hogy a beruházás önkényes leállítása rossz politikai döntés
volt. A jórészt megalapozatlan környezetvédelmi indokokra épített
politikai-érzelmi dolgok erős szakmai érvként érvényesítve magyar érdekek
elleni lépést hoztak.
Egy nagy dunai árvíz esetén
emberéletek ezrei lesznek veszélyben a hathatós folyamszabályozás elmaradása
miatt. Erkölcstelen tehát a vízlépcső ellenében a természet szépségeiről
ábrándozni. Továbbá, ha a klímaváltozás miatt majd a Duna-Tisza közén
lehetetlenné válik a mezőgazdasági termelés öntözővíz nélkül, mit fog enni
akkor a sok éhes száj?
A dunai duzzasztók már megépültek
felettünk, és elkezdik az építést alattunk. Az Európai Unió előbb-utóbb ki
fogja kényszeríteni, hogy Magyarország is építse fel a Duna szabályozás
eszközeit Nagymarosnál, Adonyban és Fajsz térségében. Nem kellene azt
megvárni. A szerződésszegésből eredő erkölcsi kárt nem szabadna tovább
tetézni. Végezetül álljon itt egy mondat az anyagiakról is. A nagymarosi
beruházás elmaradása már eddig több ezermilliárd forintjába került
Magyarország polgárainak, úgy, hogy nem kaptunk azért semmi érdemlegeset.
3.) Mezőgazdaságunk fellendítése –
Hungarikumok
A hazai mezőgazdaság nagy bajban van.
A magyar mezőgazdaságot az elmúlt években leépülési pályára állították.
Ennek következményeként jelenleg a gabonapiac alig működik. A zöldség,
gyümölcs ágazatban nagyok a veszteségek. Az állattenyésztés válságban van.
Például a sertésállománynak 2002-höz képest csak fele van meg. A tejtermelés
harmadával kevesebb. Az élelmiszeripar termelési volumene évek óta csökken.
A területi és munkatermelékenység alaposan elmarad az Unió fejlett tagjainak
szintjétől. Ráadásul a hazai növénytermelés eredményei az időjárás
változásaitól erősen függenek, ami a korszerűtlen agrotechnikánk
következménye. A végeredmény az, hogy mára veszélybe került az ország
önellátása alapvető élelmiszerekből.
Természeti adottságaink, a napfényes
órák száma, a domborzati viszonyok, a kiváló termőképességű talajok a
legtöbb kultúrnövény termelésében, az állattenyésztésben jó eredmények
elérését tenné lehetővé. A kedvező természeti adottságok, nagy piacok
közelsége és a magyar gazdák, szakemberek rátermettsége következtében a
mezőgazdaságnak és az élelmiszeriparnak ismét az ország meghatározó
gazdasági ágazatának kellene lennie.
A nálunk megtermelt gyümölcsök és
zöldségek beltartalmi értéke szinte felülmúlhatatlan a földrajzi
adottságaink és a karakterisztikus fajtáink miatt. Boraink többsége hajdanán
világhíres volt, húskészítményeink hasonlóan. A kiváló minőségű és a
hagyományos különleges tulajdonsággal rendelkező magyar élelmiszerek
legkiválóbbjait hungarikumoknak nevezzük. A hungarikumok egyedülálló nemzeti
értéket képviselnek, és kedvező áron jól eladhatóak.
A magyar mezőgazdaság fellendítése
érdekében követni érdemes Brazília példáját. Annak lényege, hogy létrehoztak
egy nagy agrár kutatóbázist (EMBRAPA). Annak a talajerő utánpótlással,
növénynemesítéssel elért kutatási eredményeit, amelyek a természeti
adottságok maximális figyelembevételével születtek meg, haladéktalanul
átültették a mezőgazdasági termelésbe mintagazdaságokon keresztül. Bátrak
voltak alkalmazni a génmódosítást. Mindezek következtében 15 éves munka
eredményeként harmadik helyre kerültek az USA és az EU után a legnagyobb
mezőgazdasági exportáló országok sorrendjében.
Harmadik kijelölt irány:
Az Új Széchenyi Terv támogasson minden
olyan monopol eredmény elérését, annak innovációját, amely a hazai
mezőgazdaság fellendítését célozza, különös tekintettel a hungarikumok
termelésére.
4.) Turisztikai fejlesztések –
turisztikai termékek és kulturális innováció
A turizmus fejlesztése komplex
feladat. Nem csak bizonyos szolgáltatások (szálloda, etetés-itatás,
programok stb.) biztosítása, hanem tisztaság, rend, biztonság, jó
infrastruktúra is kell. Ezek nagy része úgy–ahogy rendelkezésre áll a
fejlesztéshez. Aminek híján vagyunk azok a turisztikai termékek, amiért
érdemes valahová turistaként elutazni. Magyarország gazdasági
teljesítményében az idegenforgalom részesedése mérsékelt, a GDP 7%-át sem
éri el, míg közvetlen szomszédaink, például Ausztria, Horvátország,
Szlovénia és Szlovákia e területen sokkal jobban áll. Bevételeink
növeléséhez több és vonzóbb turisztikai termékre van szükség. Az ilyenek
akkor bizonyulnak sikeresebbnek, ha kulturális innováció társul hozzájuk,
vagy testesül meg bennük.
A kulturális innováció viszonylag új
ága (Rockefeller Foundation New York, USA, 2007) a szellemi tulajdon
hasznosításának. Kezdetben kulturális projectek kifejlesztését és
megvalósítását jelentette. Mai értelmezés szerint, a kulturális innováció
olyan új alkotásnak a hasznosítása, amely valamely nemzeti kulturális
értéket hordoz, vagy felhasznál.
Negyedik kijelölt irány:
Az Új Széchenyi Terv támogassa
turisztikai termékek létrehozását, különös tekintettel, ha azok kulturális
innovációt is megtestesítenek.
Ebbe az irányba tartozik a
gyógyfürdőfejlesztésektől a borfesztiválokon, speciális kiállításokon és
eseményeken át egy sor létesítmény és projekt megvalósítása.
IV./ A
támogatás módja
Az Új Széchenyi Terv által
rendelkezésre álló támogatási összeg a Kormány döntése szerinti mértékben
két részre osztott: nagyberuházásokra és innovációs pályázatokra fordítható
rész.
Pénzt a Nagyberuházások támogatására
fordítható részből a kijelölt irányokban a Kormány egyedi döntése alapján
lehet elnyerni.
A rendelkezésre álló támogatási összeg
második felét pályázatok nyertesei kapják meg.
A pályázók lehetnek Magyarországon életvitelszerűen élő magánszemélyek és
itt működő társaságok, elsősorban kis és közepes vállalkozások beleértve a
mezőgazdaságban a gazdákat valamint a kutatóhelyeket (egyetemek, intézetek
stb.).
A pályázatok tárgya (projekt) meg
kell, hogy feleljen a két alapelvnek:
-
Legyen benne a lényeges elemként újonnan létrehozott (egy
évtizednél nem régebbi) szellemi tulajdon (szabadalom, szerzői jogi
oltalom stb.)
-
A támogatandó projekt semmiféle környezeti ártalmat ne
okozzon
A pályázat előnybe részesül az
elbírálásnál, ha a tárgya (projekt) az alábbi kijelölt irányok valamelyikébe
tartozik:
-
Áttérés előkészítése a metanolgazdaságra (Methanol Economy®)
-
Akadálymentes hajózás megvalósítása – vízlépcsők a magyar
Dunán
-
Mezőgazdaságunk fellendítése – hungarikumok
-
Turisztikai fejlesztések – turisztikai termékek és
kulturális innováció
Az Új Széchenyi Terv támogatási
pályázati rendszere három lépcsős legyen:
-
Előkészítő szakasz (vissza nem
térítendő támogatás a tényleges költségek, illetve maximum 5 millió
Ft/pályázat); futamidő: maximum egy év; a pályázó lehet magánszemély és
társaság
Támogatandó tevékenységek:
jogvédelemszerzés a megfelelő nagyságú piacon, innovációs terv, marketing
első lépései
-
Kipróbálási szakasz (vissza nem
térítendő támogatás a tényleges költségek, illetve maximum 30 millió
Ft/pályázat); futamidő: maximum két év; a pályázó lehet magánszemély és
társaság
Támogatandó tevékenységek: jogvédelem
fenntartás a megfelelő nagyságú piacon, prototípus, modell, tervek stb.
elkészítése, kísérleti, vizsgálati költségek, cégalapítás költségei,
marketing
-
Üzleti hasznosítás (vissza nem
térítendő támogatás a tényleges költségek, illetve maximum 300 millió
Ft/pályázat); futamidő: maximum három év; a pályázó csak társaság lehet
Támogatandó tevékenységek: jogvédelem
fenntartás a megfelelő nagyságú piacon, gyártás-előkészítés,
engedélyeztetés, forgalmazás-előkészítés, marketing
Bár a szakaszok egymásra épülnek, de
ha egy pályázó már rendelkezik az első, illetve a második szakaszban
elérendő eredményekkel, akkor pályázatot adhat be a magasabb fokozatú
szakaszra.
Miután az innováció legnagyobb
hátráltatója az időfecsérlés, és a szellemi tulajdonjog megalapításának és
fenntartásának, az innováció legfontosabb kezdő lépésének szoros jogvesztő
időkorlátjai vannak, a pályázati döntés, és a támogatások folyósítása
szokatlanul gyors folyamat kell, hogy legyem.
Ha egy pályázó az Új Széchenyi Terv
keretében nyert támogatáson alapított szellemi tulajdonát (szabadalmát) más
számára hasznosításba adja, akkor a szellemi tulajdon létrehozására kapott
támogatás összegét vissza kell fizetnie.
|