Mi közöm a feltalálókhoz?
Az angol szabadalmi
törvény nyelvezetében, aki szabadalomkéréssel áll elő, azt
"feltaláló" megnevezéssel illetik. A feltétel az, hogy amit előállít,
alapuljon valami eredeti új elvre, vagy valami ismert kérdéses feladat újszerű,
eddig nem ismert megoldását adja meg. Hát ilyen értelemben lehet engem is a
feltaláló címmel megilletni, amit én köszönettel nagy megtisztelésnek tartok.
Hét éves koromban Zsákán a nappali szoba szőnyegén feltaláltam azt a
kormányzási rendszert a merklin játékommal, ami
minden autón található. Csak azt a hibát követtem el, ami nem ritka a
találmányok tömegében, nem böngésztem át az odavonatkozó irodalmat, tehát nem
tudtam, hogy Ackermann úr ötven évvel előttem már
feltalálta azt a rendszert.
"Háborúban
hallgatnak a múzsák" ami minden alkotó gondolatra és munkára igaz. A
pannonhalmi gimnázium számon kérte a tudást, amit adott. Míg a győri Révaiban
megbarátkoztam néhány társammal, de ott a "párt" és hízelgőinek politikai
ellenszenvével hadakoztam csendben, miközben megpróbáltam rendbe szedni ezt az
összekuszált világot. Ebben a Budapesti Műszaki Egyetem adta meg az elvi
alapot, a vázlatot, és a gyakorlati módszert. Ezek után már csak a munkát kell
elvégezni.
1956. Anglia, majd Skócia, skót lány lett a feleségem -
nagy bátorság kellett hozzá- álláskeresés, atomipar, tipikusan, biztonsági és
megbízhatósági szűrés nélkül. Az első héten kapott feladat egy része titkos
értesülést követelt, amit minden nehézség nélkül megkaptam és ebből lett a
"Creeping Weasel"
(egy kis éjjel bujkáló vadállatka) és a "Core movement monitor". Az egyik egyiket, amikor az
atomreaktor nem működik, beleeresztik az üzemanyag csatornába. Annak a fenekén
ütközve kinyújtja érzékelőit, és egy karszerkezet segítségével egy a kerekektől
meghajtott forgódobra karcolja a falon érzett zökkenőket, görbületeket és
hézagokat. Felhúzás után ki kell nyitni, a hengert mérőmikroszkóp alatt
kiértékelni a karcolatokat és igyekezni haza, mert késő éjszaka lett.
Az „Atomenergia Békés
Hasznosítása” című kiállításról hazajövet az angol vámosok hat hónapos zárlatba
tették, mint behozott állatot. Két napig tartott papíron bebizonyítani, hogy az
csak 20 kiló acél.
A "Monitor"
a gázokban észlelhető fénytörés - délibáb az Alföldön - jelenségét használja és
küszöböli ki, amikor a felmérő távcsövével belenézünk egy mély meleg lyukba és
ott semmit se látunk. Belevilágítunk, és a céllapocska
visszaveri a fényt, ha megfelelő felületet adunk neki. Azért, hogy megcélozzuk
a közepét azt fény-nyelővé, kell tenni. Fúrtunk a tükör közepébe egy kis
lyukat, az lett a fekete pont, amikor a széndioxidot kinyomtuk és héliummal helyettesítettük,
ami nem töri meg a fényt. Ki hitte volna, hogy egy kis fekete pont mennyire
izgalmas lehet a távcsőre szerelt fényképezőgép filmjén. A távcső mereven áll,
a célpont süllyed a csatornában, amennyivel eltér a kezdeti beállításból
annyival tért el a mély lyuk az egyenestől.
Mindez mire jó? Az atomreaktornak 25-30 évre szól a
biztonsági bizonyítványa. Már a negyvenediknél tartanak, mert minden hat
hónapban mutatják szerkentyűimmel elkövetett mérések, hogy még mindig nem olyan
görbék és kátyúsak a belső járatai, hogy le kellene zárni őket. Sok-sok pénzt
elpazaroltunk az építésben, de mint hogy tovább működnek az elképzelt kornál,
abból behoznak találmányaim egy kicsit.
Szép az atomgépészet,
de ronda a politikája, ezért ugrik az idealista mérnök csöbörből vödörbe. Ott
is tervez valamit, aminek alkalmazója hasznát veszi. A 42" API (American Petroleum Institute) csap akkora, mint egy jobb mérető szoba. Ha
kilyukad a csővezeték gyorsan be kell zárni. A
nyomásmérő jelzi a lékesedést és megnyit egy kiscsapot, az a csővezetékben még
létező nagy nyomást beleengedi a nagy csap fordítógépébe, és az
zárja el a csővezetéket mielőtt komolyabb lenne a gázveszteség.
Nem úgy, mint a
vízművek, akik többet pisilnek ki a cső falán át, mint amennyit a város
használ, egy kis túlzással mondva.
Volt egy építészeti stílus,
amely megkövetelte, hogy tükör sima rozsdamentes acéllal burkoljanak be minden
épületet az ablakok között. Az üveg olcsóbb, azért nem tettek acélt az
ablakkeretbe. A lemez fut ki a hengerek közül a méretre vágógépbe, aztán fel
kell rakni laponként egymásra a sok lemezt, de kell vékony selyempapírt
fektetni közéjük, hogy ne karcolják össze egymást. Ez kézimunka volt a hatvanas
években, pedig akkor is lobogott a zászló a szélben. Amikor egy lemez kijött a
gépből, egy henger papírból kifújtam annyit amennyi betakarta, levágtam a
szélét és ráesett a következő lemez, aztán papír, aztán lemez, aztán papír,
aztán......ez már unalmas.
A huzal nagyon forró,
amikor gyártásakor kihúzzák. Nyomban fel kellene tekerni, de nem jó, mert lehűlés
közben zsugorodik. Feszül a tekercs, elszakad a drót. Milyen hosszú legyen a hűtővályú
ahhoz, hogy ne kelljen a tekercsnek szakadásig feszülnie? Kiszámítottam és
számológépre tettem, hogy a hat elemis, de okos ember is tudja használni.
Még otthon, 1956
előtt, amint a Margit hídon mentünk át a barátnőmmel le-le nézegettem a Dunára és valamit mondtam a hajóról odalent.
"A hajó és a víz
a te igazi szerelmed" - Edinburghban voltam, amikor apám írta, hogy egy
kiránduláson belefulladt szegény a Dunába.
Azóta sok víz folyt
le a hidak alatt, én meg sok mérföldet utaztam föld és víz fölött, de még
kerestem valami „hajós” megbízást.
Trinity House (Szentháromság Háza
- talán lesz még erről szó a következő könyvben) lenne neve az Angol
Közlekedési Minisztérium Hajózási Osztályának, ha lenne ilyesmi. Az ő önálló
révkalauzuk hozta be a hajókat a kikötőkbe, amíg Zsuppos Margit néni kormánya
be nem erőszakolta őket a helyi tanácsok időhúzó alkalmazottságába. Így
olcsóbb, de nem javít a helyzeten, mert az apály és a dagály senkire se vár. Ha
a víz hullámzik, ami nem ritka eset a tengeren és a folyók torkolatában, és az
áramlat megdönti a bóját. Ekkor annak a fényjelzései eltorzulnak; bizonyos
helyeken, mint például a Temze "Ovens" nevű
kanyarjában. Alacsony vízállásban hajók találkozásakor a sántító fényjelzés még
a tapaszalt helyi révkalauz hajóját is a sárba irányítja. Ilyenkor a
hajótulajdonosok csúnya levelet írnak a „Szentháromságnak”, én meg terveztem
nekik egy olyan bóját, amilyet az apály és dagály áramlása nem dönt meg, se
magas, se alacsony hatóránként váltakozó eseteiben. (Ez a találmány be lett
mutatva Budapesten, a GÉNIUSZ ’96 nemzetközi találmányi kiállításon, ahol díjat
nyert.)
Hullámvölgyben voltam,
amikor tervezésig jutottam azzal az ötlettel, amin évek óta törtem a fejemet: hogy
lehetne olyan lapátos kereket gyártani, amely egyszerűbb, mint a világon mindenhol
használt lapátforgató a DDSG bécsi műhelyéből származó kerék (Budapesten a
Közlekedési Múzeum előtt a szabad téren kiállítva látható egy ilyen szerkezet.).
Ennek a keréknek, amelyet
feltaláltam, és kiállítottam a GÉNIUSZON 2000-ben, a lapátjai mindig abban a
szögben maradnak a vízhez képest, amelyikbe szereléskor beállították azokat.
Hatásfoka magas, szerkezete két egyszerű csuklóból és egy kardántengelyből áll.
Sajnos egy ilyen lapátos kerékkel hajtott hajó még nem épült meg.
Nem írhatok hosszú
elmélkedéseket, összezsugorítottam azokat. Remélem nem az érthetetlenségig, talán
megbocsátotok ezért.