Egy álmunk valóra
vált, tagjai lettünk az Európai Uniónak. Most úgy látjuk, érzékeljük az EU
dolgait, mint egy családba házasság révén éppen bekerült feleség vagy férj. Aki
még kissé az idegen, lélekben nem teljesen azonosult az új családjával, és a
korosabb, tehetősebb új rokonainak hibáit szemében nem homályosítja, torzítja a
változtathatatlanba való beletörődés, vagy a megszokás, vagy a
szeretet-gyűlölet. E szemlélet előnyeinek kihasználásával itt röviden összegezi
az új családunk, az EU innovációs helyzetét Vedres András írása.
A XIX. században
Európa volt az innováció terén a vezető hatalom, de az USA, Japán és Dél-Korea
a XX század végére megelőzte azt. Az elmúlt század második felében az Európai
Unió alakult ki kontinensünk nyugati felén, mint egy sajátos
gazdasági-politikai alakzat. Európa keleti felén a Varsói-szerződésbe
tömörített államok gazdasági berendezkedése megbukott, 2004-ben velünk együtt
hét állam csatlakozott ehhez a különleges államszövetséghez. Az innováció
határozza meg egy társulat jövőjét. Milyen az EU innovációs helyzete?
Az Európai Gazdasági Közösség 1985-ben fogadta el "Az Európai
Technológiai Közösség felé" című memorandumát, amelyben
megállapították, hogy növelni kell az innovácíós potenciált, ha egyáltalán
versenyben akar maradni az egyesült Európa.
Ezért különböző
szervezeteket és programokat hoztak létre, amelyek az EU technológiapolitikai
csúcsszerveivé lettek. Ezek közé tartoznak a Tudományos és Műszaki Kutatási
Bizottság (CREST), a Tudomány és a Technológia Fejlesztésének Európai
Bizottsága (CODEST), az Ipari Kutatási és Fejlesztési Bizottság (IRDAC), a
Tudományos és Technikai Bizottság (CST), valamint a Tudományos és Műszaki
Dokumentációs és Információs Bizottság (CIDST).
Az EU keretében folyó
K+F együttműködés hatékonyságának növelésére programokat indítottak. Ilyenek
például a SCIENCE (a tudomány és a kutatás hatékonyságának növelése), az ESPRIT
(információs technika), a BRITE (ipari alapkutatások), az EURÉKA (fejlett
technikák), a RACE (távközlés), a FAST (a technikai fejlődés előrejelzése,
értékelése), a COMETT (az egyetemek és az iparvállalatok közötti együttműködés
előmozdítása), a SPRINT (az innováció és a technológiatranszfer fejlesztése).
Ezek közül kiemeljük a
Sprint-programot (Strategic Program for Innovation and Technology Transfer),
amelynek bevezetője megállapítja, hogy az innovációs képesség az emberi
természet lényeges jellemzője, és alapvető szerepet játszik a civilizáció
fejlődésében. A társadalmak jövője a felgyorsult műszaki fejlődés és a
gazdaságok egyre szorosabb összefüggése mellett innovációs képességűktől függ.
Ez a képesség befolyásolja a növekedést, a munkahelyteremtést, a társadalmi és
kulturális haladást, az életszínvonal növelését, a környezeti feltételek javítását.
A Sprint-program
felvázolja az innováció komplex folyamatát. Innovációként értelmezi az új
gondolat megfogalmazását és konkrét formában (termékben, eljárásban,
szolgáltatásban) való realizálását. Az innováció egy sorozat végtelenül
változatos, egymással összefüggő lépést (kutatás, feltalálás, fejlesztés,
megvalósítás, piaci bevezetés stb.) és sokoldalú hozzáértést (tudományos,
technikai, jogi, pénzügyi, kereskedelmi stb.) igényel. A kisvállalkozások -
autonóm és rugalmas jellegük miatt - fontos hordozói az innovációnak és
technológiatranszfernek, ha sokoldalú támogatást kapnak. A Sprint-program egyik
fő célja a kis- és középvállalkozások innovációs kapacitását növelő nemzetközi
infrastruktúra kiépítése az Unió belső határok nélküli nagy piacán.
A Sprint-programnak
két fontos feladatát kiemeljük, az összekapcsolódás elősegítését a különböző
nemzeti hátterű és jártasságú emberek között, valamint az eszmék és információk
„olvasztótégelyének” megteremtését. Ez az elsővel kapcsolatban nem más, mint egy
humán hálózati, közvetítő mechanizmus létrehozása. E körbe tartoznak a
kisvállalkozásokat segítő tanácsadó szolgálatok, ipari és kereskedelmi kamarák,
regionális fejlesztési intézetek bevonása, innovációs központok felállítása. A
kockázati tőkét juttató szervezetek összefogását is szükségesnek látták,
létrejött az Európai Kockázati Tőke Egyesülés (EVCA).
A program második fele
az eszmék és információk áramlásával, a kommunikáció fejlesztésével
kapcsolatos. Ennek keretében történik az ismeretek terjesztése a technológiai
és innovációs konferenciák segítségével. Az "Euro Tech Alert" project
révén rendszeres a tájékoztatást terveztek a kutatási eredményekről, mint
potenciális innovációs forrásokról. Fontos része a programnak az intézményes
kapcsolatteremtés az innovációt és a technológiatranszfert előmozdító
szervezetek között.
Munkabizottságot
hoznak létre annak folyamatos tanulmányozására, hogy milyen módon lehet
javítani az egyes országok nemzeti iparjogvédelmi rendszereit az innováció
ösztönzése céljából. A EU technológiapolitikai intézményrendszeréhez tartozik
az Európai Szabadalmi Szervezet (EPO) és az INPADOC is.
Az előbbiekben
vázoltak a 80-as évek hangzatos elképzelései voltak. Az EU tagországaira
vonatkozó közelmúltbéli innovációs helyzetet az „Innovációs
Zöldkönyv” (1995) foglalta össze. Abban bemutatták, hogy az
innováció-politikát tekintve, egyes tagországok növelték az innovációs
ráfordításokat, kiemelten támogatták a tudományos és az ipari szféra közötti
kapcsolatokat, közvetett innováció támogatási módszereket (pl. adókedvezmény)
vezettek be stb.
Összességében ezek
figyelembe vételével is az EU Bizottság az „Innováció a tudásvezérelt
gazdaságban” című dokumentuma megállapítja, hogy az Unió innovációs
potenciálja 2000-ig lényegesen nem javult. Például a kutatási ráfordítások
uniós átlagban alig haladták meg a GDP 1,9 %-át. A kutatási eredmények nem
járultak hozzá elegendő mértékben az ipar és a gazdaság fejlődéséhez.
A kutatáspolitika és a kutatási programok nemzeti szinten zajlottak csupán, nem
volt európai technológia transzfer.
A fentebb bemutatott
mozaikszó szervezetek és tervek, mint a sámánok ráolvasása, nem hozott
gyakorlati eredményeket, csak pénzt emésztett. A tarthatatlan innovációs
helyzet jobbítására az Európai Bizottság, a tagországok 1998-2000. közötti
innovációs teljesítményeit figyelembe vevő intézkedési tervet dolgozott
ki. Annak kiindulási pontját az 1995-ben megjelent Innovációs Zöldkönyv
képezte. A 15-ök és az új tagországok aktuális feladatai az Európai Tanács
lisszaboni csúcsértekezletének Elnöki Határozataiból erednek. Feladat egy
igazán megvalósítható és hatékony innováció-politika valamint
innováció-finanszírozás kialakítása.
Az Európai Bizottság
megbízásából 2001-ben „Innováció-politika hat tagjelölt országban – A
kihívások” címmel tanulmány készült, amely Ciprus, a Cseh Köztársaság,
Észtország, Magyarország, Lengyelország és Szlovénia innovációs helyzetét
elemezte, és javaslatot tett néhány, 2003-2004 között meghozandó intézkedésre.
Ezek közül az alábbiakban röviden ismertetjük a bennünket érintőket.
·
Innovációra nyitott, kreativitásra ösztönző
környezet kialakításának támogatása
Az
oktatási rendszer felülvizsgálata a kreativitásra történő oktatás
szempontjából, az ipari szektor innovációs igényeinek felmérése, Innovációs Díj
létrehozása az innovatív vállalatok részére, a vállalatok ösztönzése saját
képességeik fejlesztésére.
·
Az innováció, mint prioritás kezelése a jogi és szabályozási
reformoknál
A
jelenlegi és a tervezett jogszabályok áttekintése a többszörös szabályozás
elkerülése céljából, a cégbejegyzési eljárások egyszerűsítése, a szellemi
tulajdonjoggal kapcsolatos kérdések felülvizsgálata (törvény, eljárás,
költség).
·
A innovatív kisvállalkozások számának növelése
A technológia parkok vagy inkubátorok
számára szükséges induló tőke (seed capital) megteremtése, a pénzügyi
kockázatok csökkentése garancia alapokhoz hasonló mechanizmusok kialakításával,
interdiszciplináris oktatás és szakképzés, innováció-menedzselési
tanfolyamok.
·
A tudás és a technológia iparba áramlásának
segítése
Olyan
támogatási rendszer kialakítása, amelyik lehetővé teszi a kisvállalkozások
számára az állami kutatóhelyek eredményeihez való hozzáférést, az eredmények
ipari hasznosítását segítő pre-kompetitív kutatások támogatása, ipari
klaszterek létrehozási feltételeinek javítása stb.
·
Innovációt támogató szakpolitikai gyakorlat
kialakítása
Olyan
innovációs elemzések készítése, amelyek lehetővé teszik a 2002. évi Közösségi
Innovációs Felméréssel való összehasonlítást, az innovációt támogató
eszközök és struktúrák értékelése és hatékonyságuk mérése, olyan pénzügyi vagy
üzleti fórumok szervezése, ahol meg lehet vitatni az innovációt érintő témákat,
technológia előretekintés a technológiai trendek figyelésére stb.
Az európai innováció
akkor lesz sikeres, ha a folyamataihoz elegendő kockázati tőke és találmány áll
rendelkezésre. Először bemutatjuk az előzővel kapcsolatos helyzetet. Az Európai
Tanács cardiffi csúcstalálkozója 1998-ban elfogadta a „Kockázati Tőke
Intézkedési Tervet”, amelynek az volt a célja, hogy 2003-ig a tagországok
és az Európai Bizottság közösen hárítsák el a vállalkozások versenyképességének
növekedését gátló akadályokat. Meghatározták a fejlődést hátráltató tényezőket,
amelyek az alábbiak:
·
piac
megosztottság,
·
szabályozási
problémák,
·
rossz
adózás,
·
kisvállalkozások
tőkehiánya,
·
humán
erőforrások fejletlensége és
·
kulturális
akadályok.
Vegyük sorra az
eredményeket ezen a téren. Az Európai Beruházási Bank a lisszaboni stratégiához
igazodva hitelt nyújt a kis- és középvállalkozások fejlesztéséhez, új
technológiák bevezetéséhez, a közszféra és a magánszféra közös kutatási
programjaihoz, transzeurópai szélessávú kommunikációs hálózatok kialakításához
és információtechnológiai továbbképzési központok felállításához. Az akciói
várhatóan 2004-ben is folytatódnak és az új tagok számára is hozzáférhetők
lesznek. A számadatok alapján a tagországokban a kockázati tőke piac 2000-ben
elérte a GDP 0,23%-át.
„A Kockázati Tőke
Intézkedési Terv végrehajtásáról szóló 2001. évi jelentés” szerint a
fentiek ellenére Európában az innovatív projektekkel rendelkező
vállalkozásoknak nincs meg az azok megindításához szükséges tőkéje. Ezért
„elsőrendű politikai prioritás”, hogy megfelelően nagy kockázati tőke álljon
rendelkezésre az Európai Unióban.
Ezek után térjük rá az
európai innováció sikerességének másik feltételére, a találmányok
szabadalmaztatására vonatkozó kérdésre.
Az EU Bizottság
idevonatkozó anyagai szerint az innovatív vállalkozások fejlesztési lehetőségét
alapvetően befolyásolja, hogy milyen bonyolult jogi eljárással történik, és
mennyibe kerül újdonságaik szabadalmi védelme.
Mindenekelőtt meg kell
ismernünk az európai szabadalmaztatási rendszert. Az Európai Szabadalmi
Egyezményt néhány európai állam (Benelux, UK, Franciaország, Németország és
Svájc) kötötte meg (1973. október 5.) szabadalmak regionális kiadására, a
Párizsi Uniós Egyezmény 19. cikkelye és a Szabadalmi Együttműködési Szerződés
45. cikkelyének 1. bekezdése szerint lemondva a nemzeti elbírálásról. Az
Egyezmény a fenti szélesebb körű, iparjogvédelmi világegyezményekhez jól
illeszkedik, és csak meghívott európai állam fogadhatja el.
A mai napig 24 európai állam ratifikálta a
szerződést: az EU tagállamai, valamint Bulgária, Ciprus, Csehország,
Észtország, Liechtenstein, Monaco, Svájc, Szlovákia és Törökország. Azok az
országok pedig, amelyek nem tagok, de területükre érvényesnek mondák ki az
Egyezményt: Albánia, Lettország, Litvánia, Macedónia, Románia és Szlovénia.
Magyarország hosszas előkészületek után 2003. január 1-jével csatlakozott
tagként.
Az Egyezmény alapító
tagállami hozták létre az Európai Szabadalmi Szervezetet. Az Szervezet a
nemzetközi jog alanya, pénzügyileg önálló. Tagjai az Egyezményhez csatlakozott
államok. Feladata, hogy regionális (európai) szabadalmakat adjon ki. Az ügyek
intézésére (szabadalmak elbírálása, kiadása) hozták létre az Európai Szabadalmi
Hivatalt. A félreértések elkerülése érdekében hangsúlyozzuk, hogy e szervezet
nem az Európai Unió jogintézménye!
Az Európai Szabadalmi
Hivatal Münchenben van, és több mint ötezer alkalmazottal működik. Irodát tart
fent Hágában, Bécsben és Berlinben. Bevételei az eljárási díjakból, az oltalom
kezdő éveire eső fenntartási díjakból, az államok európai szabadalmak után
beszedett fenntartási díjak után teljesített befizetéseiből állnak. A feltalálók
és a szabadalmasok 2001-ben 900 millió euró körüli összeget fizettek ki.
Mindezért abban az évben a Hivatal több mint 160 000 szabadalmi bejelentést
vett át és intézett, megadott 35 000 európai szabadalmat. E Hivatal egyébként
eddigi működése alatt már több mint egymillió bejelentést látott. A
bevételekből tartják fenn az információs rendszert (espa@canet), amelyben
díjmentesen több mint 30 millió szabadalom kutatható.
Azokat a
szabadalmakat, amelyeket az Egyezmény szerint lehet megszerezni, európai szabadalmaknak
nevezik. Az európai szabadalom egy szerződő államban ugyanazon hatállyal
rendelkezik, mint egy nemzeti szabadalom. A félreértések elkerülése érdekében
hangsúlyozzuk, hogy az európai szabadalom nem az Európai Unió szabadalma!
Egy ilyen szabadalom megszerzése
is a bejelentéssel kezdődik. Európai szabadalmi bejelentést az Európai
Szabadalmi Hivatalnál (München, Hága, Berlin), valamint a szerződő államok
nemzeti iparjogvédelmi hatóságainál (nálunk MSZH) lehet tenni. A nemzeti
hivatal csak átvevő, a bejelentést az Európai Szabadalmi Hivatalhoz küldi
érdemi ügyintézésre.
A bejelentést vagy
angol, vagy francia, vagy német nyelven (ESZH hivatalos nyelvei ezek) kell
elkészíteni. Az ESZE 65. cikkelye megengedi, hogy egy szerződő állam
megkövetelje az európai szabadalom szövegének nemzeti nyelvre történő
lefordítását. Így teszi ezt a többihez hasonlóan a magyar törvény is. Ha egy
bejelentő ennek nem tesz eleget, akkor az illető államban oltalma
keletkezésétől fogva hatálytalan lesz.
A jelenlegi regionális
európai szabadalmi rendszer bonyolult, nehézkes és igen drága. Az Európai
Szabadalmi Egyezmény szerinti szabadalmaztatás átlagos, egy szabadalmi
bejelentésre vetített összköltségét 49 900 Euróra becsülhetjük, főleg a tetemes
fordítási és ügyvivői költségek miatt. Az USA esetében ez a költség 10 330
Euró, Japánban pedig 16 450 Euró. Magyarországról 2003-ban, az életbelépett
európai szabadalmi rendszer első évében, 4, azaz négy európai bejelentést
tettek.
A jó megoldás
egyszerűnek látszik. Az Európai Tanács 1975-ben a luxemburgi csúcsértekezleten
határozta el az egységes európai szabadalmi rendszer létrehozását. E határozat
egyetlen eredménye az 1997-ben kiadott „Szabadalmi Zöld Könyv”, amelyben
ismételten megfogalmazták a közösségi szabadalom szükségességét. Leszögezték,
hogy az innovatív vállalkozások számára elengedhetetlen az, hogy a lehető
legkevesebb költséggel valamennyi tagországban érvényes egyetlen szabadalommal
védeni tudják találmányaikat.
Az Európai Tanács
barcelonai csúcsértekezletén 2002-ben ismét megfogalmazódott a közösségi
szabadalom óhaja. Bárki beláthatja, hogy az nem realitás, csak távoli célként
lebeg előttünk és a hivatalnokok íróasztalai felett.
Úgy gondoljuk, hogy az
EU közösségi szabadalom nélkül valójában nincs egységes uniós innovációs térség
és politika. Véleményünk szerint az EU innovációval kapcsolatos fentebb
bemutatott határozatok, nagy tervek és szervezetek az eurobürokrácia
(költséges) játékai csupán. Természetüket és eredményességüket tekintve
hasonlatosak a volt KGST ügyeihez. Mi megedződtünk azon, hogy a vágyak,
óhajtások mindig visszaköszöntek a párthatározatokból, de mi közben haladtunk
életünk kitaposott ösvényein. Most sincs más reális lehetőségünk.
A közösségi szabadalom
fiaskója is bizonyítja, hogy az Európai Unió alig képes tompítani a nemzeti
érdekeket. Ugyanis az innováció annyira fontos egy nemzetgazdaság
szempontjából, hogy annak két stratégiai elemét, az iparjogvédelmet és a
kockázati tőkét az „erős” országok nem hajlandóak kiengedni a kezükből. Ezért
aztán nem létezik EU innováció, csak német, angol és francia, meg a többi. Az
integráció valóságosan nem következik be egyhamar az innováció terén. Ajánlatos
a hazai viszonyainkat (törvények, szervezetek) ennek megfelelően (sumákolva)
kialakítani, úgy, mint a történelmünk során mindenkor.
Az EU „innovációs torta”