Horti Péter:
Terheléstől és útviszonyoktól függően automatikusan állítható kerékfelfüggesztes tervezése Suzuki SV650S motorkerékpárhoz
Konzulens : Dr. Karsai Géza (BME-GÉK Kiegésztő Nappali képzése)
ÖSSZEFOGLALÁS
A Diplomamunka kiírásában megfogalmazottaknak megfelelően a Suzuki SV650S típusú motorkerékpár, saját motorkerékpárom futómű rendszerének fejlesztését tűztem ki célul, amivel a mindenkori utazási körülmények mellett jobb menetstabilitást és utazási kényelmet, hosszabb szervizelési intervallumot kívántam elérni.
Olyan rendszert alakítottam ki,
mely a motorkerékpáron a terhelés függvényében közel állandó referenciaértéken
tartja a tengelytávolságot, az útviszonyoktól és terheléstől függően képes a rugóelőfeszítés és lengéscsillapítók karakterisztikájának
automatikus állítására.
Ennek elérése érdekében tanulmányoztam a motorkerékpárok (köztük saját motorkerékpárom) felépítését, felfüggesztését. Megvizsgáltam az alternatív futómű-megoldásokat, amelyek megmutatták a futóművek fejlesztésének irányvonalát.
Ezek alapján olyan mechanizmust terveztem, amelyjel a vezető képes menet közben manuálisan és automata módon is állítani a futómű karakterisztikáját. Menet közben is módosíthatjuk a rugók előfeszítését mind az első teleszkópszárakban, mind a hátsó rugóstagon. A gyáritól eltérő és beépített GSXR-1000 hátsó rugóstag lengéscsillapítójához illesztett szervókkal a lengéscsillapító karakterisztikáját is állíthatjuk.
A tervezés során saját mérési
eredményeimet és a gyártók tervezési segédleteit és termékeinek adatlapjait
használtam.
Törekedtem az egyszerű
alkatrészek kialakítására, melyek egyszerű megmunkáló gépeken egyedileg vagy
kisebb sorozatban elkészíthetők, és minél több kereskedelmi forgalomban
beszerezhető, vagy egyéb módon hozzáférhető alkatrészek használatára.
A rendszer fejlesztési lehetősége
legfőképpen a rugóstag beépítési méretének csökkentése, az előállítási és a felhasznált
anyagok költségeinek csökkentése, és az elektronika megépítése után a vezérlés
tökéletesítése.
Az egyszerűen előállítható alkatrészekkel és a rendszer minimális átalakításával sikerült egy olyan rendszert létrehoznom, amit kisebb átalakításokkal a ma piacon levő modern motorkerékpárok bármelyikébe be lehet építeni
rendszert már részben megépítetten, egy éven belül teljesen fel kívánom építeni és a próbaüzemet elkezdeni.