2nd Inventors' Olympiad - GENIUS 2000 Budapest, Virtual Exhibition

Registry number: G/2-315 Category: G/2 Country: Hungary
Outdoor moving advertisement tool without any mechanism
The invention
  • The problem to be solved:
    To provide an equipment for supplying outdoor advertisement using movement as an element of effect without a motor mechanism, and therefore having much lower investment and running costs than the similar equipments known in the art, but being much move effective to attract attention.
  • Definition:
    The new idea, the invention of the 3D animated giant billboard is based on the recognition that billboards set especially alongside busy highways and main roads produce movement, induce visual experience in the moving person without any electronic equipment.
  • Presentation:
    The invention is based on the recognition that it is not necessary to induce movements in the equipment or in its structure itself if the person whose attention is to be guided to the broadsheet moves with at least a minimal speed towards it. If another board or element is put in front or behind the first one at a (minimum) distance, covering at least a part of the first board from the point of view of the traveller, the moving person perceives as if the front board is moving as compared to the second one behind it. This is, of course, just a result of a visual fallacy the parallaxis induced by the fact that the front board is nearer the moving person. Although the boards are fixed in relation to each other, the movement seems real for the observer; therefore, the advertising equipment attracts the observers attention very effectively.

 

 

  • Application:
    Outdoor advertising
  • Advantages:
    The animated 3D giant billboard system is an outdoor, advertising, technological and creative novelty.
    The motion is created by the visual impression.
    It is excellently suitable for a long-term maintenance of company image and for communicating the most powerful messages, however its temporary usage in campaigns can also be realised.
    Very high number of exposures can be reached among the target group: the drivers and their passengers
    .Instead of mechanical operation fixed boards and 3D elements are used.
    Lower investment and operating costs than any other outdoor systems driven by an electric motor.
    Great variety of technical solutions and implementations.
    Endless creative possibilities.
  • Stage of development:
    Three constructed super sites in Hungary by the Highways M1, M7 for MALÉV (Hungarian Airlines) and LG Electronics.
  • Documentation available:
    Full documentation (including company presentation, references)
    CD-ROM presentation (including special computer animations)
    Video film (video recordings of the existing 200m2 large super-sites)
The inventor(s)
  • Name(s): GÓTZY, András

  • Self introduction:
    He is 28 years old has degrees in marketing and sports management. General manager of OutSight Ltd.
The protection
  • Form: Patent in Hungary (patent nr. 217 229)
  • Priority: 01/11/1995
  • Countries where it is force: 37 countries
Business intention: OutSight Media became a full service advertising agency focusing on the world-wide marketing of the invention as well as completing licence agreements.
Contact
  • Name: GÓTZY, András, OutSight Media Ltd.
  • E-mail: Outsight@matavnet.hu
  • Fax: +36 1 329 3489
  • Phone: +36 1 329 2741, +36 1 329 2742
  • Address: H-1137 Budapest, Újpesti rakpart 8., Hungary

 

Magyar
A találmány:

Mozdulatlan mozgó óriásplakát

  • A megoldott probléma:
    A cél olyan reklámeszköz létrehozása amely hatalmas mérete ellenére elektronikus, mechanikus berendezések nélkül képes rendkívül költséghatékonyan mozgást előidézni a szemlélő számára.
  • Meghatározás:
    Különböző méretű táblák vagy térben megépített elemek egymástól különböző távolságban történő elhelyezése. A szemlélő a táblarendszer felé haladva a látószögváltozás (paralalaxis) végett a táblát(kat), elemet(ket) egymáshoz képest elmozdulni véli, noha azok fixen, rögzített helyzetben vannak.
  • Bemutatás:
    A találmány azon a felismerésen alapszik, hogy nem szükséges magában a reklámtáblát tartalmazó berendezésben, illetve szerkezetében mozgást előidézni abban az esetben, ha az a személy, akinek a figyelmét a reklámtáblára szeretnénk irányítani, legalább egy minimális sebességgel a reklámtábla felé mozog.

    A reklámtábla környezetében (előtt illetve mögött) minimális távközzel egy másik táblát vagy térbeli elemet helyezünk el, a mozgásban lévő szemlélő az elülső táblának a mögötte lévőhöz viszonyított elmozdulását fogja érzékelni, ami természetesen a látószög vátozás, vagyis a vizuális csalódás eredménye.

    A berendezés a modifikáló elem(ek) alkalmazása révén a szemlélő számára mozgás benyomását keltő reklámot szolgáltat, ami marketing szempontból is bizonyítottan ugrásszerűen megnöveli a reklám hatékonyságát. A modifikáló elem rendszerint helyhez rögzített, tehát nincs szükség költséges elektromos motorok alkamazására a mozgás-hatás előidézéséhez.

    További előnyt jelent a variációs lehetőségek rendkívül széles skálája. A reklámtáblán alkalmazott reklámelemek gyakorlatilag kimeríthetetlenül sokféle fajtáját lehet alkalmazni. A modifikáló elemet a szabályos geometriai formától eltérő elem is alkothatja. Az ilyen elemek konkrét formával rendelkezhetnek, pl. járművet, állatot stb. ábrázolhatnak. Előnyös lehet az is, ha a modifikáló elem színe azonos, vagy lényegében azonos a reklámtábla háttérszínével.

    A modifikáló elem a reklámtáblától általában 5-15 méteres távközzel van elhelyezve. A látszólagos mozgás a reklámtáblák/berendezések közötti távköz növelésével vagy csökkentésével gyorsítható vagy lassítható.

  • Előnyök:
    a mozgó hatásból adódó komplex kommunikáció
    a mozgást elektronika helyett a vizuális érzéki élmény idézi elő
    kiválóan alkalmas hosszú távon az imagefenntartás és a leghangsúlyosabb üzenetek közvetítésére, de időszakos, kampányszerű alkalmazása is könnyen kivitelezhető.
    rendkívül magas kontaktusszám érhető el a célközönségnél: a gépjárművezetőknél és utasaiknál hatásnövelő, mert három dimenziós térbeli kiterjedésű,
    kitörést jelent a formai kötöttségből,
    a megszokottól eltérő.
    jól érzékelhető nagy távolságból is, mert gigant méretű, kivilágított, ezért éjjel-nappal jól látható.
    elektronikus meghajtás helyett rögzített táblák és modifikáló elemek használata alacsonyabb befektetési és működtetési költségek, mint más elektronikus meghajtású plakátrendszereknél
    nem romlik el
    technikai variációk széles skálája (átállíthatóság, újrafelhasználhatóság, stb.)
    határtalan kreatív lehetőségek